Home Petua Tips Cuma Tanya Soalan Math Krn Ta Faham, Sekali Cikgu Ni Sindir KaW2...

Cuma Tanya Soalan Math Krn Ta Faham, Sekali Cikgu Ni Sindir KaW2 Sebb Muka TU..

179
0

Adula susah la nak jaga perasaan ini lagi lagi nak jawab periksa kertas Matematik ni emm sabar je la.

Emm tersentuh betul hati ni tapi buat macam mana pun hati ni tersentap la jugakkk.

Satu gvrauan bersahaja dari seorang guru yang dianggap k4sar sehari sebelum kertas peperiksaan Matematik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berlangsung membuatkan pelajar ini mengalirkan air mata dan hil4ng fokus seketika.

Cuba untuk melupakan kata-kata yang diungkap guru tersebut, namun calon SPM berkenaan, Nurul Aqilah Yazid, 18, mengakui perkara itu suk4r untuk dilakukan.

Biarpun sebelum ini sudah terbiasa menjadi ejekan guru-guru lain tentang jer4watnya tetapi kali ini perkataan ‘jer4wat batu’ menyebabkan pelajar ini tersinggvng.

 

 

“Saya nak kongsi kisah sed1ih hari ini. Saya ada kelas Matematik di sekolah, semangat nak belajar tetapi… Cuba untuk tak mahu terasa,” tulisnya di video TikTok.

Biarpun sebelum ini sudah terbiasa dengan kata-kata tersebut tetapi ‘jer4wat b4tu’ yang diungkapkan guru tersebut membuatkan dirinya ters3ntap.

Ketika dihubungi mStar, dia berkata, kejadian kira-kira pukul 8.30 pagi Ahad lalu itu bukan yang pertama dialaminya, cuma sebelum ini dia langsung tidak menyimpan dalam hati kerana menganggap itu hanya gur4uan semata-mata.

Video Aqilah ketika menghadiri kelas tambahan Matematik itu tular di aplikasi TikTok.

“Saya sendiri peliik kenapa hari itu saya ters3ntuh sangat. Sebelum ini ramai sahaja yang tegur dan ej3kk kulit muka saya yang berjer4wat ini tetapi tak pernah pula terasa sampai macam ini.

“Kali ini em0si terlebih mungkin sebab saya tanya baik-baik tetapi dibalas dengan ayat yang pedas dan meny4kitkan.

“Jeraw4t batu tu membuatkan saya ters3ntap dan fikir t3ruk sangat ka kulit muka saya sampai cikgu kata macam tu sekali.

“Bukan hanya seorang guru yang selalu menjadikan saya contoh kulit wajah ketika dalam kelas,” katanya.

Aqilah akui sentiasa kurang keyakinan diri dikelilingi rakan-rakan berwajah bersih dan cantik.

Lebih mesra disapa Aqilah, pada mulanya dia tidak mahu berkongsi hal ini mahupun menunjukkan kes4lahan guru tersebut tetapi calon SPM ini berharap perkongsiannya dapat membuatkan guru lain menjaga tutur kata ketika berdepan pelajar mereka.

“Saya sedar seorang pelajar patut taat dan hormat dengan guru setiap masa. Ibu dan ayah pun bagi tahu hal sama. Cuma sal4hkah saya luahkan apa saya rasa.

“Saya tak cakap siapa betul siapa salah. Biarpun jelas kadang kala itu banyak hal yang dikongsikan pelajar mengenai sikap guru yang kurang menyenangkan tetapi akhirnya pelajar juga dis4lahkan.

Saya tak pernah mengadu benda remeh ini sebenarnya tetapi saya rasa ayat tu memberi kesan sangat pada saya.

“Dalam kejadian Ahad lalu itu, saya ke kelas tambahan Matematik dan sebaik terima kertas saya dapati ada soalan saya tidak tahu. Kebetulan cikgu itu lalu belakang saya untuk pasang projector, jadi saya pun tanya macam mana nak jawab soalan itu.

Kemudian cikgu itu cakap ‘Orang suruh buat tak nak buat, tvmbuk muka kau pec4h jer4wat batu tu nanti’. Saya dengar tu terus ters3ntap,” ujarnya.

Tambah pelajar dari Sekolah Menengah Tun Tuah, Melaka itu, dia langsung tidak mahu jadikan kejadian itu isu besar malah hanya pulang ke rumah luahkan kepada ibu dan ayahnya.

 

 

Bagaimanapun, kedua ibu bapanya hanya menasihatinya dan memujuk puteri mereka itu supaya tidak berkecil hati dengan guru berkenaan.

Aqilah yang menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini menuruti pesanan ibu bapanya meskipun sedikit terkesan dengan apa yang berlaku.

“Saya tak pernah meng4adu benda rem3h ini sebenarnya. Tetapi saya rasa ayat tu memberi kesan sangat pada saya hari itu tambah lagi esoknya kertas subjek yang diajar cikgu tersebut.

“Sepatutnya dia lebih memahami kerana dia pun perempuan. Biasalah muka berjer4wat. Bukan saya tak usaha hil4ngkan.

“Nasihat ibu ayah senang sahaja hormati dia kerana tanpa dia siapalah kita. Maafkan dia mungkin tak sengaja. Berkat seorang guru itu penting,”ujarnya lagi.

Berikut ini ada sedikit info menegenai Jer4wat Batu yang perlu anda tahu

Jer4wat yang muncul pada wajah, tentu merupakan suatu hal yang menyebalkan. Hal ini masih menjadi mas4lah yang cukup s3rius bagi sebagian orang, apalagi bagi orang dengan kondisi kulit berjer4wat.

Pasalnya, jerawat yang muncul pada kulit wajah memang sering kali mengg4nggu penampilan. Apalagi jika jer4wat yang muncul berukuran besar dan disertai rasa sakit.

Jer4wat yang muncul dengan ukuran besar dan disertai dengan rasa nyeri, biasa disebut dengan jer4wat batu. Kondisi jer4wat ini semakin menyiksa jika disertai dengan n4nah yang merad4ng di bagian dalam kulit. Bahkan tidak jarang, kondisi ini juga disertai rasa g4tal yang tidak tertahankan dan semakin mengg4nggu.

Pada dasarnya, jer4wat batu ini muncul karena terjadi penyumb4tan sebum pada pori-pori kulit. Kondisi ini semakin diperp4rah jika terjadi kontak dengan bakt3ri atau kot0ran yang menempel pada kulit. Apalagi jika memiliki kebiasaan burvk malas membersihkan wajah secara rutin.

Bukan hanya terjadi pada kulit wajah, jer4wat batu atau disebut juga dengan cystic 4cne ini juga dapat muncul di area lain seperti, pundak, lengan atas, dada dan pvnggung. Ukurannya yang besar dan mer4dang, membuat jenis jer4wat yang satu ini sulit dihil4ngkan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Berita Terkini

Sumber : mstar

Previous articleKes Sam4n Balu Abam Bocey Bermula. Sekali Ali Puteh Ded4h Perkara Sebenar Buat Ramai Terkedu
Next articleCikgu LaWa Ni Sedang Agihkan Makanan Pd Anak Murid,Tiba2 Suara Dia Bertukar Jadi Garau

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here