Home Petua Tips ‘Ada VIP l4nggar PKP’. Kali Ini Mendapat Respon Padu Dari Najib Razak...

‘Ada VIP l4nggar PKP’. Kali Ini Mendapat Respon Padu Dari Najib Razak Setelah VIP Sendiri Telah Cuai

210
0

PUTRAJAYA: Sesiapa sahaja, termasuk VIP atau orang kenamaan yang mel4nggar perintah kawalan pergerakan (PKP) tidak akan terlepas daripada dikenakan t1indakan undang-undang, kata Ismail Sabri Yaakob.

Menteri pertahanan itu berkata, beliau menyerahkan perkara itu sepenuhnya kepada polis untuk membuat siasatan dan mengambil ti1ndakan ke atas individu kenamaan yang i1ngkar PKP.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai i1nsiden “individu berjawatan tinggi” yang berkumpul beramai-ramai dan mel4nggar PKP.

“Untuk sesiapa sahaja, saya dah sebutkan, tiada siapa yang boleh mengatasi undang-undang, itu asasnya.

“Saya difahamkan sudah ada laporan polis dibuat. Jadi kita serah kepada polis untuk meneruskan tindakan,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat khas menteri dan pihak berkepentingan dalam mendepani C0vid-19 di sini, hari ini.

Terdahulu tular di media sosial beberapa gambar pemimpin, termasuk dari kerajaan membuat lawatan dan menikmati hidangan makanan semasa PKP.

Perbuatan itu mendapat krit1ikan banyak pihak.

 

Dalam pada itu, bekas Perdana Menteri, Ds Najib Tun Abdul Razak, menasihati semua pegawai kerajaan suapaya menujukkan contoh yang  baik kepada rakyat. Beliau menyeru agar semua majlis jamuan ketika PKP berlangsung dihentikan.

Najib juga menasihati menteri supaya mengurangkan segala rawatan rasmi, pakai mask semasa diluar rumah dan menunjukkan kepimpinan melalui teladan

Status Najib yang berjaya meraih 33k tanda suka, 13.k komen dan 798 perkongsian

 

PKP Fasa 3: Tindakan lebih t3gas – Menteri

Sebelum ini Menteri Kanan (Keselamatan), Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob berkata tindakan yang lebih k3ras dan t3gas bakal diambil.

Kata beliau ini kerana rakyat seolah-olah tidak peduli dan tidak takvt kepada undang-undang yang ada pada hari ini.
“Mungkin RM1,000 tidak dianggap begitu tinggi untuk menakvtkan mereka yang terus i1ngkar kepada PKP.

Beliau berkata demikian, kerana terdapat 1,374 individu telah ditahan semalam kerana i1ngkar PKP, merangkumi 931 individu dikenakan kompavn RM1,000 manakala seramai 418 individu direman dan 25 individu telah dijamin polis.

Selain itu, beliau berkata, sebanyak 427 individu telah ditvduh di mahkamah di atas kes4lahan mengi1ngkari PKP.

“Oleh itu, kita telah bersetuju bahawa pihak polis mulai besok tidak lagi memberikan tumpuan kepada kompaun. Mulai besok sesiapa yang ditahan akan dir3man ataupun dihadapkan mahkamah,” katanya pada sidang media hari ini.

Sementara itu, beliau berkata mahkamah yang akan memutuskan setiap tindakan yang bakal diambil, kerana berdasarkan Sesyen 24 Akta 342 bahawa mahkamah boleh menghvkum mereka tidak lebih daripada 2 tahun p3njara dan kes4lahan seterusnya 5 tahun p3njara.

“Jadi kita menganggap biarlah selepas ini mahkamah yang menentukan hvkuman yang lebih berat dikenakan terhadap mereka yang i1ngkar ini,” tambah beliau.

Ujar beliau, keputusan untuk menjadikan Malaysia bebas dari Covi1d-19 adalah terletak di tangan rakyat Malaysia.

Justeru itu katanya, kerjasama semua pihak amat diperlukan dalam usaha untuk menghapuskan penularan wab4k Covi1d-19 ini.-

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : musangviral

Previous articleLapan Doktor Pakar Dari China Telah Tiba Di Malaysia Bantu Lawan C0vid-19
Next articlePerjuangan kita belum selesai walaupun kes menurun: Dr Noor Hisham

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here