Home Petua Tips Petugas DibaIing Batu, Orang Kampung Sekat Jalan Dan ‘H4Iau’ AmbuIans Mahu Kebumi...

Petugas DibaIing Batu, Orang Kampung Sekat Jalan Dan ‘H4Iau’ AmbuIans Mahu Kebumi Jen4zah Pesak1t C19

1859
0

Boleh dikatakan secara umum sedia maklum w4bak C0v1d-19 kini sudah mereb4k ke seluruh dunia dah sudah 1 juta orang dijangk1ti.

Oleh itu semestinya perkara ini mencetuskan rasa p4nik semua orang. Namun berpada-padalah jangan sampai hilang pertimbangan seperti kej4dian yang berlaku di negara jiran ini.

Rasa t4kut berlebihan mereka sehingga menimbulkan prasangka bvruk dan stigma neg4tif terhadap pes4kit dan jen4zah p0sitif C0v1d-19. Kita sedia maklum biasanya orang luar dari negara asal v1rus ini bukan lah pembawa tapi mereka dij4ngkiti.

Sehinggakan sanggup ‘singkirkan’ jen4zah m4lang itu semata-mata bimbang dan takut diri berj4ngkit.

Halau sampai l3mpar batu dan kayu

Dalam vide0 kej4dian tersebut, nampak penduduk berkerumun untuk membnteras pemak4man jen4zah krban C-19 yang juga penduduk di kampung tersebut.

Berdasarkan laporan, kej4dian berlaku itu di Jawa Tengah, vide0 yang dikongsikan menerusi instagram Entebahluuul itu memperlihatkan perlakuan tidak menyenangkan masyarakat kepada petugas medik yang hendak kebvmikan jen4zah.

VIDEO:

 

 

View this post on Instagram

 

Jenazah pasien positif corona ditolak warga saat mau dimakamkan sedih bgttt – (part 1)

A post shared by It Is What It Is (@entebahluuul) on

Seluruh warga desa itu member0ntak enggan menerima jen4zah itu dikebvmikan di kampung mereka sampaikan jen4zah itu terpaksa dipindahkan keesokan harinya.

Mereka h4lau ambulans itu daripada masuk kawasan mereka kerana ada bawa jen4zah p0sitif C0v1d-19.

Laluan mereka dihalang dan ada yang teriak “kau patah balik!” kepada petugas sehingga kan ada yang l3mpar kayu kearah mereka.

Dalam vide0 kedua, ketua kampung sampai turun padang untuk ‘tarbiahkan’ penduduk mereka sampai dibantu oleh pihak p0lis nak educate mereka ni.

Ketua kampung dan p0lis berbuih mulut nasihat orang kampung

Walaupun dah dipesan dan diajar tentang v1rus ini mereka tetap ‘tak makan saman’ masih lagi enggan menerima jen4zah tersebut.

” Saya di dalam ambulans, saya gak takut,” kata ketua kampung yang memakai pakaian lengkap perlindungan itu kepada penduduk. Bapak gak takvt, tapi warga sini takvt, pak,” jawab salah seorang penduduk.

Kej4dian lebih tragis dalam vide0 ketiga, saat petugas medik terpaksa gali semula m4kam tersebut dan membawa jen4zah keluar semula.

Terpaksa gali balik kvbur, orang kampung baling batu

Tampak lebih dari lima orang petugas yang memakai PPE keluar dari area pemak4man. Namun apa yang terjadi, mereka dil3mpari batu oleh penduduk yang menyaksikan proses tersebut.

Sampaikan salah seorang petugas hilang sabar dan teriak kepada penduduk itu.

 

Jangan l3mpar batu, kita juga manusia bro!

Tak berhenti di situ, kej4dian menduk4citakan itu kembali terjadi saat ambulans dan rombongan petugas meninggalkan lokasi pem4kaman tersebut. Sorak sorai penduduk seakan puas kerana berjaya ‘mengusir’ jen4zah v1rus c0rona tersebut.

Akibat kej4dian yang menduk4citakan ini, ketua kampung, Achmad Husein meminta maaf kepada masyarakat.

Permohonan maaf itu, dimuat naik menerusi Instagram peribadinya.

” Saya mohon maaf kepada seluruh warga masyarakat atas kej4dian pemak4man hari ini. Mungkin kerana kami kurang sosialisai dan mengedukasi masyarakat dengan baik” – kata Achmad Husein

Achmad juga berpesan agar masyarakat bersikap toleransi kepada k0rban v1rus c0rona.

” Tapi saya juga memohon kepada masyarakat untuk mengerti”

Menurutnya lagi, jika penul4ran c0rona lebih berbahaya antara orang yang masih hidup daripada pada j4sad yang dah m4ti. Pasalnya, penul4ran boleh terjadi melalui aktiviti kecil manusia seperti berbicara, bersin, dan batuk.

” Sebab orang hidup itu bisa bicara, bisa batuk dan bisa bersin. Sedangkan orang men1nggal tidak bisa sama sekali,”

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : malaysiaunited.my

Previous articleDoktor Pertama Yg Sebar Tentang Penvlaran ‘Kor0nav1rus’ Di Wuhan Hilang.Doktor Ini Tahu Apa Yang Akan Berlaku Disebabkan V1rus Ini
Next articleSelepas Perdana Menteri Terkini Menteri Kesihatan Isr4el Disahkan Positif Cov1d l9,Kedua dua Kena Ku4rantin

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here