Home Petua Tips Kem4tian meningkat, pakar gesa ‘total l0ckdown’, ini penjelasan Ismail Sabri

Kem4tian meningkat, pakar gesa ‘total l0ckdown’, ini penjelasan Ismail Sabri

48
0

KEBIMBANGAN orang ramai terhadap peningkatan mend4dak kes C0v1d-19 di negara ini, menyebabkan terdapat gesaan supaya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepenuhnya dilaksanakan.

Bagaimanapun, keputusan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepenuhnya atau ‘tot4l l0ckd0wn’ ditentukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, KKM akan membent4ng dan menasihatkan dalam mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN).

“Selepas itu baru keputusan dan pengumuman dibuat,” katanya kepada Sinar Harian pada Rabu.

Beliau berkata demikian bagi mengulas mengenai adakah kerajaan tidak bercadang untuk membuat PKP sepenuhnya atau ‘tot4l l0ckd0wn’.

Ini selepas Malaysia sekali lagi merekodkan kes harian tertinggi dengan mencatatkan 6,075 kes baharu positif C0v1d-19 pada Rabu sekaligus menjadi yang tertinggi sejak pand3mik itu berlaku Mac tahun lalu.

Beberapa pihak menggesa agar kerajaan melaksanakan PKP sepenuhnya bagi mengurangkan kes kem4tian yang berpunca daripada v1rus C0v1d-19.

Pakar Kesihatan Awam Fakulti Per.ubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia, Profesor Madya Dr Malina Osman berpendapat, langkah membenarkan sebahagian sektor dibuka telah menyebabkan ketidakpatuhan kepada prosedur operasi standard (SOP) sehingga menyebabkan kes meningkat mend4dak.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber: mstar

Previous article“Tol0ng, Ank Akak Hil4ng. N4ik Basikal,” -Gemp4r Ank Nur Khiriah Hil4ng!
Next article“Dia Perjuangkan Islam” Mawar Rashid Rasa Simpati, Tidak Mahu Neelofa Kena Penj4ra

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here