Home Petua Tips KenaKcam Sebab Gambar Mkan MaggiDi PagiRaya, KakakIni Tmpil Jlaskan Cerlta Sbenar

KenaKcam Sebab Gambar Mkan MaggiDi PagiRaya, KakakIni Tmpil Jlaskan Cerlta Sbenar

73
0

Enam beranak terpaksa menggantikan rendang dan lemang dengan hidangan mi segera pada 1 Syawal lalu berikutan Hari Raya Aidilfitri disambut sehari awal daripada jangkaan iaitu pada Isnin.

Seorang guru, Norazizah Chon, 48, berkata, perancangan awal membeli barangan basah seperti daging dan ayam pada pagi Isnin, namun segalanya berubah apabila pengumuman Aidilfitri sehari lebih awal.

Menurutnya, s.ituasi itu menyebabkan mereka sekeluarga tidak sempat menyiapkan juadah hari raya.

“Kali pertama dalam sejarah kami sekeluarga berkumpul untuk menjamah mi segera sebaik sahaja selesai solat sunat Aidilfitri,” katanya.

Norazizah berkata, pada mulanya dia bercadang menyediakan menu kari daging, rendang ayam dan lontong bagi juadah Aidilfitri.

“Sebenarnya perasaan teruja tahun ini hendak sambut Aidilfitri, lebih-lebih lagi sudah dua tahun tidak dapat meraikan Aidilfitri a.kibat p.andemik C.0vid19. Saya memang ada niat hendak bertukar-tukar juadah dengan jiran, tapi semua rancangan ini tak kesampaian,” katanya.

Anaknya, Farhatun Najiha Zainal Abidin, 38, berkata, segala penyediaan bahan juadah Aidilfitri sudah disediakan, tetapi tidak sempat membeli barangan basah.

Katanya, segala hidangan itu dirancang untuk dimasak bersama adik beradik lain di sebuah inap desa di Sekinchan pada pagi Selasa.

Kakak Ini Jelaskan Cerita Sebenar

Wanita yang tular menjamah mi segera bersama suami dan anak-anaknya pada pagi raya pertama Aidilfitri meminta pengguna media sosial menghentikan segala keca.man dan cem.uhan terhadap mereka sekeluarga.

Norazizah Chon, 48, berkata, toh.mahan dilemparkan netizen berhubung i.su yang tular di media sosial sejak Khamis lalu itu hanya mengundang tekanan e.mosi dan membebankan fikiran mereka lebih-lebih lagi ketika umat Islam sedang meraikan Aidilfitri ini.

Saya tidak menyangka perkara ini menjamah mi segera boleh menimbulkan salah faham masyarakat sedangkan hanya berkongsi kisah di pagi hari raya.

“Saya mohon kepada anda semua tolonglah doakan baik-baik sahaja dan baca cerita sebenar sampai habis dan bukan hanya membaca tajuk semata-mata,” katanya pada Sabtu.

Menurut Norazizah, pelbagai t.ohmahan dilemparkan terhadap mereka sekeluarga di ruangan komen dan perkongsian i.su itu di media sosial.

Saya malu dan berasa sedih apabila menerima kec.aman daripada netizen kerana ramai rakan bertanya tentang kebenaran di sebalik cerita itu.

Sejujurnya saya hanya berkongsi perasaan apabila ditanya wartawan tentang pengalaman menarik di pagi Syawal dan tidak menyangka cerita terbabit tular yang mengundang c.emuhan netizen.

“Di bulan mulia ini, saya memohon maaf jika perkongsian ini menyebabkan netizen tidak puas hati dan berharap mereka hentikanlah kec.aman berterusan,” ujarnya.

Katanya, lebih menyedihkan apabila keca.man itu berlaku selepas abangnya, Mohd Helni Chon, 66, baharu sahaja meni.nggal dunia pada Isnin lalu.

“Saya harap netizen faham dalam s.ituasi saya masih bersedih selepas kehilangan abang, timbul pula i.su tular ini yang sudah tentu memberi tekanan kepada kami sekeluarga,” ujarnya.

Justeru tegasnya, mana-mana pihak yang memuat naik i.su itu dan perkongsian di media sosial dengan niat mence.muh dan fit.nah diminta memadam semula status terbabit.

Katanya, laporan polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia SKMM akan dilakukan sekiranya masih terdapat individu berterusan menge.cam dan memfit.nah di media sosial.

“Saya sudah berbincang bersama keluarga dan tidak teragak-agak mengambil ti.ndakan undang-undang terhadap individu yang cuba mem.anipulasi cerita terbabit,” jelasnya.

Kredit : Sinar/Astro

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.gengkepoh.net/

Previous article“Beza Gila Dengan Kt TV..,” Kak Kepom Kelik Beraya Kelate, Dipuji Sopan Dan Rendah Diri
Next article“Dah Sembilan Jen4zah Dia Mandikan”- Ajak Syukur Anak Dah Pandai Uruskan Jen4zah

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here