Home Petua Tips “Ken4pa saya tak m4cam orang lain?” – Pemuda ini p4srah sendirian di...

“Ken4pa saya tak m4cam orang lain?” – Pemuda ini p4srah sendirian di majlis gr4duasi, dah 2 kali konvo mak ayah tak dap4t d4tang

59
0

SETELAH melalui proses pengajian yang penuh menc4bar, hari graduasi boleh dianggap sebagai kemuncak bagi perjalanan hidup setiap pelajar.

Hari penuh bersejarah itu sudah pastinya akan lebih meriah jika ia diraikan dan disaksikan oleh keluarga, khususnya ibu bapa tercinta.

Namun, lain pula cerita graduan Ijazah Sarjana Pendidikan Seni Visual ini apabila hari graduasinya pada 22 November lalu diraikan sendiri tanpa kehadiran ibu bapa.

Menurut Kamaruddin Mohd Darwin, 25, situasi itu bagaikan mengulangi episod lepas yang mana majlis graduasi pengajian peringkat Ijazah pada tahun 2018 turut diraikan sendiri tanpa keluarga di sisi.

“Konvo pertama dulu mak ayah tak datang kerana sibuk dengan kerja. Konvo kali ini mereka tak dapat datang juga, tapi kali ini kerana kesih4tan yang tak mengizinkan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Ayah saya mengh1dap str0k, mak saya pula berhadapan mas4lah di4bet3s. Jadi, ini kali kedua saya konvo berseorangan. Saya pun tak nak sus4hkan mereka.

“Nak kata sed1h, memang sed1h bila tengok kawan-kawan raikan konvo dengan keluarga, dapat hadiah dan sebagainya. Tapi lain pula situasi saya pada hari itu,” ujarnya yang mesra disapa Kamal.

kamal2

Majlis graduasi Kamal berlangsung pada 22 November lalu.

Tambahnya, dia yakin ibu bapanya bangga dengan kejayaan yang diraih dan tidak berkecil hati sekiranya mereka tidak hadir ke majlis penuh bersejarah itu,

Menurut graduan Management & Science University (MSU) Shah Alam, Selangor itu, dia tetap gembira memandangkan rakan-rakan dan tenaga pengajar turut memberikan sokongan kepadanya.

Bila murid datang ucap terima kasih atas ilmu yang dikongsi, itu yang memberi kepuasan kepada saya.

KAMAL

“Mak ayah selalu cakap, kalau nak belajar jangan pernah berhenti sampai satu t4hap saja. Walaupun mereka tak tunjuk secara z4hir, saya tahu mereka gembira dan bangga dengan apa yang saya capai.

“Tak apalah saya konvo sendirian, saya masih ada kawan-kawan yang berikan sokongan. Pensyarah juga beri kata-kata sem4ngat.

“Awalnya, saya juga tertanya-tanya… kenapa saya tak sama macam orang lain? Lepas konvo boleh bergambar dengan keluarga. Rasa sed1h, rasa kelakar pun ada.

“Tapi saya tetap bersemangat. Selepas konvo, saya tarik rakan-rakan untuk bergambar, mereka gantikan mak ayah saya,” ujarnya berseloroh.

kamal3

Kamal kini bertugas sebagai guru di Kedah.

Kata Kamal, dia turut berkongsi kisah itu menerusi bingkisan video ringkas di TikTok dan tidak menyangka akan meraih perhatian ramai.

Jelas Kamal, dia terh4ru apabila dihujani kata-kata semangat daripada netizen yang tidak putus-putus menitipkan doa dan ucapan tahniah atas kejayaan yang dir4ih.

Mengenai dirinya, Kamal berkata dia sudah bekerja sebagai guru di sebuah sekolah menengah di Jitra, Kedah sejak lebih setahun lalu.

Tambahnya, dia menjalani pengajian Ijazah Sarjana ketika sudah bergelar pendidik dan mengakui ia bukanlah satu perjalanan yang mudah.

Namun kata jejaka dari Kelantan itu, dia percaya akan konsep rezeki dan sentiasa berfikiran pos1tif dalam memberikan yang terbaik buat para pelajarnya.

kamal4

Ibu bapa Kamal tidak dapat hadir ke majlis graduasinya atas faktor kesihatan.

“Saya mengajar subjek Seni dan Sastera Bahasa Inggeris. Dah setahun setengah saya jadi cikgu.

“Saya punya impian nak jadi doktor falsafah. Tapi dalam peluang yang ada, saya cuba mohon apa-apa bidang yang boleh jamin masa depan.

“Bidang ini pada saya, ia sentiasa mengalir sampai bila-bila. Apa yang saya belajar, saya turunkan pada murid. Nanti mereka juga akan guna ilmu itu. Ia sentiasa berterusan.

“Bila dah jadi cikgu, baru saya sedar apa yang cikgu saya lalui dulu. Murid-murid juga merupakan refleksi diri kita waktu kecil dulu.

“Bila murid datang ucap terima kasih atas ilmu yang dikongsi, itu yang memberi kepu4san kepada saya dalam mengajar,” ujarnya lagi.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber: Mstar

Previous article“Berat cecah 600kg,” – Tukang besi hasilkan replika gajah guna alat ganti terbuang
Next articleAnzalna tak dikenali sebab bertudung?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here