Home Petua Tips “Ibu Janji Ibu Akan Balik”-Pak Nil K0ngsi Kisah Sayu Frontliner Yang Terpis4h...

“Ibu Janji Ibu Akan Balik”-Pak Nil K0ngsi Kisah Sayu Frontliner Yang Terpis4h Dari Anak Kecilnya

272
0

Apabila mengambil tanggungjawab menyebarkan maklumat dan peng0rbanan kakitangan barisan hadapan yang berjuang menentang w4bak C0V 19, Datuk Aznil Haji Nawawi berk0ngsi perbualan yang cukup berem0si dengan se0rang kakitangan barisan hadapan yang bertugas di H0spital Seremban yang dikenali sebagai Nurul.

Jelas Nurul, dia dipinjamkan daripada unit rawatan jantung untuk memenuhi keperluan r4watan pes4kit C0V 19di Malaysia.

Dia turut berk0ngsi kesukaran pemakaian Peralatan Perlindungan Peribadi (PPE) di mana setiap kakitangan terpaksa mengenakan sut berkenaan sehingga 18 jam sehari.

Dan atas sebab itu, jelas Nurul, kebanyakan fr0ntliner terpaksa menjamak s0lat fardhu dan menahan lapar sehingga PPE dibuka dan terus dilupuskan. Tambahnya lagi, kakitangan yang bertugas di Unit R4watan Rapi pula terpaksa bekerja lebih daripada 18 jam sehari bagi memastikan pes4kit mendapat r4watan sepenuhnya.

Tidak mampu menahan sebak tatkala menyentuh perihal anak, jelas Nurul, dia sudah lama tidak berpeluang bertemu dan memeluk anaknya kerana tidak mahu merisik0kan ny4wa mereka.

Malah, Pak Nil turut terkedu saat Nurul menyatakan statusnya sebagai ibu tunggal.

“Saya tidak dapat berjumpa mereka sejak cuti sek0lah bermula. Saya terpaksa menghantar kedua-dua anak untuk dijaga 0leh adik. Saya merupakan ibu tunggal.

“Selalunya kami akan buat panggilan v1de0 dan mereka selalu akan bertanya bila ibu b0leh balik, bila kita b0leh makan bersama, bila nak keluar jalan bersama.

Saya hanya mampu menjawab, bila keadaan sudah reda. Kami sendiri tiada kepastian bila keadaan akan beransur pulih. Ramai kawan-kawan di H0spital Sungai Bul0h sudah lama tidak pulang ke rumah kerana kekurangan kakitangan.

“Bukan tidak t4kut terkena j4ngkitan namun kita kena ikhlaskan diri. Selama mana kita harus melawan w4bak ini jika kita tidak berjuang. Apa yang membuatkan saya terus berjuang dan bertahan mer4wat pes4kit ialah saya mahu balik ke rumah dan jumpa anak-anak, saya tidak mahu terus begini.

“Ayah berpesan, saya kena teruskan berd0a dan jangan putus berd0a kepada Allah, dan kena kuat untuk anak-anak.

“Namun ada fr0ntliner yang punya anak-anak yang masih kecil terpaksa putuskan susu badan kerana tidak mahu risik0kan ny4wa anak. Apa yang b0leh saya pesan kepada rakan-rakan seperjuangan, ikhlaskan hati, kuatkan diri.

Kita kena berjuang sehingga w4bak ini tamat, kita berjih4d kerana Allah,” luahnya sambil menangis.

Nurul turut menitipkan pesanan buat dua anak lelakinya dan berjanji akan pulang selepas semuanya tamat.

“Ibu harap semuanya akan berakhir dengan cepat, ibu akan balik ambil anak-anak ibu dan akan peluk kamu setiap malam. Ibu janji ibu akan balik. D0akan ibu terus kuat,” katanya menahan sebak.

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : MH

Previous articleWalau Sudah ‘Mohon Maaf’ Tapi Azwan Ali kena denda RM17,000 juga
Next article“Abang minta maaf…” Anggota p0lis k0rban Cov-19 Yang ke 24, sempat titip pesan buat isteri

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here