Home Petua Tips Masa kecil mimpi direnung jejaka bermata cantik, usia 20 tahun gadis terkejut...

Masa kecil mimpi direnung jejaka bermata cantik, usia 20 tahun gadis terkejut empunya diri muncul sebagai jodoh… datang jauh dari Afghanistan!

56
0

BENARLAH jodoh itu rahsia Tuhan.

Siapa sangka, bermula dengan mimpi yang dianggap mainan tidur yang tidak mempunyai makna rupa-rupanya petanda jodoh untuk wanita ini.

Kedengaran sedikit aneh namun itulah titik pertemuan jodoh wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Aisya ini dengan seorang jejaka berketurunan Afghanistan.

Berkongsi kisah dengan mStar, Aisya berkata dia sendiri sama sekali tidak pernah menyangka akan berkahwin dengan lelaki berbangsa asing apatah lagi tiada seorang pun ahli keluarganya berkahwin campur.

“Saya bertemu pertama kali dengan suami, Meed, pada tahun 2020. Ketika itu saya berusia 20 tahun dan menolong ayah serta mama di kedai makan. Saya perasan, ada seorang lelaki selalu sangat datang kedai kami.

“Boleh dikatakan kerap juga… dalam seminggu, empat atau lima kali dia datang. Kadang-kadang dia pesan air saja. Kami saling tak mengenali namun apabila melihatnya, saya tahu dia bukan lelaki Melayu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


“Kira-kira sebulan asyik datang ke kedai makan, barulah dia berani menegur saya. Bila lihat wajahnya secara dekat, automatik saya teringat mimpi saya sebelum ini.

“Ketika berusia sembilan tahun, saya beberapa kali bermimpi seorang lelaki berkulit cerah dan mempunyai sepasang mata yang cantik asyik merenung. Wajahnya tak jelas, tapi matanya memang saya ingat. Mata itu saling tak tumpah dengan mata suami,” cerita wanita berusia 22 tahun ini.

Menurut Aisya, dia dan suami mengenali hati budi masing-masing selama kira-kira dua tahun sebelum mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga.

jodoh 1

Mata suami Aisya yang mirip dengan sepasang mata milik jejaka yang hadir dalam mimpinya sebelum ini.

“Saya seorang yang terbuka, tak kisah jodoh dengan orang mana sekali pun. Apabila kenal dengan suami, saya tanya ayah dan mama dulu dan mereka tiada halangan untuk kami berkahwin.

“Ayah dan mama memang gembira sebab mereka sebelum ini selalu bersembang ketika suami datang kedai makan. Bagi saya, paling penting restu ibu bapa,” ujarnya yang menetap di Kepala Batas Pulau Pinang.

Bercerita mengenai suaminya yang berusia 24 tahun, Aisya berkata jejaka berkenaan berketurunan Afghanistan namun seluruh keluarganya kini menetap di Pakistan.

“Suami datang ke Malaysia untuk mencari rezeki kira-kira setahun sebelum kami kenal. Sekarang ni dia dah tiga tahun menetap di Malaysia.

jodoh 3

Aisya menerima lamaran suaminya dan bersetuju untuk berkahwin selepas mendapat restu kedua-dua orang tua.

“Bercakap pasal cabaran, memang tak dinafikan perkahwinan campur memang ada cabaran tersendiri. Alhamdulillah, tiada kekangan bab agama kerana dia juga Islam.

“Bahasa pertuturan juga bukan halangan. Kami berkomunikasi campur-campur bahasa Melayu dan Inggeris. Cuma saya belajar juga bahasa ibundanya. Makanan juga tiada masalah malah saya mula belajar buat capati, nasi beriyani dan kari stail orang sana.

“Perbezaan utama adalah budaya berlainan. Budaya dia dan kita memang tak sama. Tapi itulah perkahwinan, kena menerima, memahami dan saling bertolak ansur,” ujar Aisya sambil menambah, mereka diijabkabulkan pada 24 Februari lalu.

Ada orang tanya tip pasal perkahwinan campur. Jujurnya, saya sendiri tiada tip… kerana jodoh itu ketentuan Allah. Saya hanya reda dan berdoa.

AISYA

Bercerita lebih lanjut, Aisya yang mengusahakan bisnes kecil-kecilan berasaskan makanan bersama suaminya berkata, mereka merancang untuk ke Pakistan hujung Mei ini bagi menziarahi keluarga mentua.

“Sebelum ini saya dan keluarga suami berkenalan secara maya sahaja. Kami sering berhubung menerusi panggilan video dan suami akan jadi penterjemah.

“Alhamdulillah, penerimaan keluarganya membuatkan saya terharu. Suami saya daripada sebuah keluarga yang besar. Dia anak kelima daripada 10 adik-beradik.

“Kalau buat panggilan video, seluruh keluarga akan duduk depan telefon bimbit. Mereka sangat menyanjungi orang Malaysia,” ujar anak bongsu daripada empat adik beradik ini.

jodoh 2

Bagi Aisya, perkahwinan campur mempunyai banyak cabaran namun persefahaman dan saling menerima antara satu sama lain adalah perkara utama yang dititikberatkan.

Sekadar membuat perkongsian di TikTok sebagai kenangan, Aisya berkata dia sama sekali tidak menyangka videonya menjadi tular sehingga meraih 2.9 juta jumlah tontonan.

“Ada orang tanya tip pasal perkahwinan campur. Jujurnya, saya sendiri tiada tip… kerana jodoh itu ketentuan Allah. Saya hanya reda dan berdoa.

“Setiap perkahwinan termasuk perkahwinan campur ada cabaran tersendiri. Bagi saya, ketepikan yang negatif sebaliknya kita tukar menjadi positif. Paling penting terima pasangan seadanya dan saling tolak ansur.

“Tak lupa juga saya nak ucapkan terima kasih kepada netizen yang mendoakan rumah tangga kami,” akhirinya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber:Mstar

Previous articleSuka tidur atas sejadah, pemilik baru sedar ada kalimah Allah pada badan kucing… Anggap ada mesej yang mahu disampaikan
Next articleSimpan angan-angan anak belajar luar negara, Puteri Sarah siap ‘interview’ pelajar Turki… Bimbang jadi orang tak berguna, malukan keluarga

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here