Home Petua Tips Selepas 46 Tahun Menanti Zuriat, Ibu Berusia 68 Tahun Selamat Melahirkan Bayi...

Selepas 46 Tahun Menanti Zuriat, Ibu Berusia 68 Tahun Selamat Melahirkan Bayi Kembar

265
0

Seorang wanita berusia 68 tahun di Nigeria telah melahirkan anak kembar setelah hampir 50 tahun berusaha untuk mempunyai anak – termasuk tiga percubaan IVF yang gagal.

Margaret Adenuga dianggap sebagai ibu pertama yang tertua di Afrika setelah dia dan suami Noah, 77, menyambut seorang anak lelaki dan anak perempuannya di Hospital Pengajaran Universiti Lagos (LUTH) Selasa lalu.

Usaha dapat anak sejak tahun 1974

Walaupun ramai yang akan putus asa setelah berpuluh tahun berusaha, Nuh mengatakan bahawa dia selalu tahu mereka akan menjadi ibu bapa suatu hari nanti. Pasangan ini mula mencuba mendapatkan zuriat setelah berkahwin pada tahun 1974.

 

Habiskan duit simpanan buat IVF

Mereka menghabiskan wang simpanan mereka dan melakukan perjalanan antara Afrika Barat, Britain dan sejumlah tempat lain untuk hamil, menurut laporan tempatan.

Margaret berjaya hamil, walaupun pada awalnya Dr. Adeyemi Okunowo yang menyambut bayi pasangan itu, mendedahkan pasukan pakar telah berkumpul di hospital untuk memantau kehamilan kerana usia Margaret.

Berjaya lahirkan kembar dengan selamat

Menurut Dr. Adeyemi Okunowo, sebagai seorang wanita tua dan ibu pertama kali mengandungkan kembar, Margaret berhadapan risiko yang tinggi.

Namun akhirnya, setelah 46 tahun mencuba dan empat pusingan IVF, mereka menyambut bayi kembar minggu lalu, sekaligus membuktikan Margaret berjaya menangani segala risiko demi zuriatnya.

 via borakdaily

Sumber : metro uk

Previous articleSelepas 46 Tahun Menanti Zuriat, Ibu Berusia 68 Tahun Selamat Melahirkan Bayi Kembar
Next article“Zafar bukan pemimpin kami..” 17 Persatuan Pelari4n R0hingya Mula Bersuara

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here