Home Petua Tips “Zafar bukan pemimpin kami..” 17 Persatuan Pelari4n R0hingya Mula Bersuara

“Zafar bukan pemimpin kami..” 17 Persatuan Pelari4n R0hingya Mula Bersuara

265
0

Isu pelari4n Roh1ingya telah mendapat perhatian netizen di media sosial sejak kebelakangan ini.

Ianya bermula sejak 16 April lalu bila pihak berkuasa cuba untuk menghal4ng cubaan sebuah bot
membawa kira-kira 200 orang Rohingya ke Malaysia melalui Langkawi.

Namun tindakan ini telah mendapat perhatian Presiden Pertubuhan Hak As4si Manusia Etnik Roh1ingya
Myanmar Malaysia (Mehrom), Zafar Ahmad Abdul Ghani yang kemudiannya meminta kerajaan untuk
bertanggungjawab terhadap pelari4n tersebut.

Bukan tu je, Zafar turut did4kwa mengeluarkan kenyataan menghin4 rakyat Malaysia dan menuntut hak kerakyatan penuh dan antaranya merupakan surat tuntutan yang tersebar di media sosial hingga menimbulk4n kemarah4n sebilangan besar rakyat Malaysia.

Oleh kerana ini, 17 pertubuhan Rohi1ngya membuat gabungan menandatangani kenyataan bersama menyel4r kenyataan Zafar yang dianggap tak bertanggungjawab serta meminta pihak berkuasa mengambil tindakan ke atas lelaki tersebut, lapor Malaysiakini.

Menurut gabungan NGO ini, akibat dari kenyataan Zafar, dia telah menimbulkan sent1imen negatif rakyat Malaysia terhadap pel4rian Roh1ingya.

Dia bukan pemimpin kami dan sebenarnya kami tiada pemimpin di Malaysia. Dia tak ada hak untuk keluarkan kenyataan mewakili kami.”

Tambah mereka lagi, semua pelari4n Roh1ingya menent4ang kenyataan yang tak realistik dan tak bertanggungjawab itu.

Dalam kenyataan yang sama, gabungan NGO ini turut memberikan ucapan penghargaan kepada kerajaan dan rakyat Malaysia yang benarkan mereka tinggal di sini.

Kami bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan Malaysia dan semua rakyatnya kerana benarkan kami tinggal di negara ini buat sementara waktu.”

Kenyataan dari gabungan NGO ini dibuat dan ditandatangani selepas Zafar membuat video permohonan maaf kepada kerajaan dan rakyat Malaysia dan mengatakan kenyataan-kenyataan yang did4kwa dikeluarkan olehnya sebelum ini adalah tuduh4n p4lsu dan fitn4h.

Dalam videonya itu, Zafar turut memberitahu yang dia telah menerima anc4m4n bunvh yang datang dari rakyat Malaysia sendiri akib4t dari kontr0versi yang mel4nda pelari4n Roh1ingya di Malaysia ini.

korang nak tahu, antara 17 NGO yang menentang kenyataan Zafar sebelum ini termasuklah, Human Rights Association for Rohingya (Hurar), Ethnic Rohingya Committee of Arakan (Erca); Rohingya Arakanese Refugee Committee (Rarc), Rohingya Education And Development Organization (Read), Da’wah & Empowerment Association for Rohingya (Dear) dan Rohingya Association in Malaysia (Ram).

Sumber LM

Previous articleSelepas 46 Tahun Menanti Zuriat, Ibu Berusia 68 Tahun Selamat Melahirkan Bayi Kembar
Next article“Tak jadi hlna kalau kita memaafkan orang…” – Netizen tenang tengok live Ebit Lew dan Neelofa

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here