Home Petua Tips V1rus Cvid-19 Ditemui Pada Permukaan Badan May4t

V1rus Cvid-19 Ditemui Pada Permukaan Badan May4t

219
0

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menerusi sidang media petang tadi memaklumkan satu may4t pes4kit Cov1d-19 telah dibed4h s1asat dan menemui v1rus m4ut tersebut berada pada permukaan badan may4t berkenaan.

V1rus pada permukaan m4yat

 

 

Menerusi sidang media Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Datuk Dr Hisham memberitahu bahawa v1rus tersebut telah dikesan melalui satu analisa Real-time Polymerase Chain Reaction (rt-PCR) yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Perubatan (IMR).

Bukan itu sahaja, v1rus tersebut turut dikesan dalam org4n dalaman, air kencing dan cecair badan.

Bed4h s1asat dijalankan di bawah Seksyen 16 Akta Kawalan Peny4kit Berj4ngkit 1988, iaitu Akta 342.

Dibenarkan tayamum di beg jen4zah

 

Penemuan tersebut adalah selaras dengan pengalaman Kementerian Kesihatan (KKM) sebelum ini yang telah dipersetujui beberapa badan termasuk Muzakarah Khas Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam serta Majlis Perundingan Malaysia, Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh, dan Tao (MCCBCHST)

Tatacara itu merangkumi pengurusan jen4zah Islam di mana hanya dibenarkan untuk ditayamum di atas permukaan beg jen4zah, manakala bagi may4t bukan Islam apa-apa upacara keagamaan dan tradisi hanya dibuat di atas permukaan beg may4t.

Hal ini secara tidak langsung bertujuan sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan orang ramai daripada dij4ngkiti wab4k Cov1d-19.

 

Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia

Previous article“Ada Ke Nampak Fazura, Nora Danish, Neelofa M4ki Netizen?” – Zarina Anjoulie Bid4s Artis Sendu
Next article‘Kemeja Putih Lengan Dilipat’, Perunding Imej Ini Kongsi Maksud Di Sebalik Penampilan PM

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here