Home Petua Tips Rider terp4ksa ‘tayang’ ijazah, diploma Kejuruteraan Pesawat selepas ditvduh nak raih simpati...

Rider terp4ksa ‘tayang’ ijazah, diploma Kejuruteraan Pesawat selepas ditvduh nak raih simpati kongsi video basah lencun

64
0

SETIAP pekerjaan ada cab4rannya tersendiri, termasuk penghantar makanan yang terp4ksa berhujan dan berpanas, malah sering berdepan ris1ko kemal4ngan.

“Bukan senang nak senang, bila part susah ni kita kena bersabarlah kan,” kata seorang penghantar makanan menerusi video yang merakamkan dirinya basah lencun dek hujan.

Namun niat pemuda itu berkongsi pengalaman disalah erti apabila tindakannya merakamkan diri ketika hujan itu disifatkan sekadar meraih simpati.

“Itulah dulu orang belajar, main-main. Bila susah, nak raih simpati pula,” menurut satu komen netizen di laman sosial sehingga pemuda itu terpanggil untuk membuat satu lagi video menunjukkan dirinya memegang dua sijil pendidikannya secara sepintas lalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Bercakap kepada mStar, penghantar makanan itu, Muhammad Norazmaly Abdul Malek memberitahu, dia mula bekerja sebagai penghantar makanan sejak Disember tahun lalu.

rider grab dikecam 9 W

Tangkap layar video Norazmaly bertugas ketika hujan.

Pemuda berusia 26 tahun itu berkata, dia menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Pesawat Terbang (Mekanikal) di Universiti Kuala Lumpur – Institut Teknologi Penerbangan Malaysia (UniKL MIAT) di Sepang, Selangor, pada Julai tahun lalu.

“Habis belajar saya tolong keluarga saya mengusahakan bisnes secara kecil-kecilan. Ayah berniaga warung burger, manakala mak jual rojak.

“Saya kemudian buat keputusan untuk buat Grab hantar makanan sebab saya nak dapatkan duit secara fleksibel, tapi pada masa sama masih tolong mak ayah,” katanya ketika dihubungi.

rider grab dikecam 6

Norazmaly (kiri) membantu bapanya berniaga di gerai burger.

Berasal dari Kampung Alai, Melaka, Norazmaly mengakui dirinya bukan dilahirkan dalam keluarga senang namun bersyukur dapat hidup bersederhana.

Lebih dikenali sebagai Maly, katanya, selain menjual burger di gerai, bapanya sebelum ini menyara kehidupan keluarganya dengan menjadi buruh binaan.

“Jadi video itu saya nak nyatakan bahawa susah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Famili susah, tak semestinya selama-lamanya susah.

“Mereka yang memang dilahirkan dalam keluarga senang itu memang tak boleh disangkal. Tapi bagi famili susah, kena berusaha untuk berubah,” katanya.

rider grab dikecam 5

Norazmaly (berdiri, dua, kanan) bersama keluarga ketika majlis konvokesyen sewaktu diploma.

Walaupun dikr1tik, anak sulung daripada empat beradik itu bagaimanapun tidak terasa hati, sebaliknya mahu memberi penjelasan mengenai tanggapan segelintir masyarakat.

“Orang yang menganggur bukan bermakna dia tidak berpelajaran. Cumanya mereka belum mendapat tawaran kerja yang bersesuaian dengan pendidikan mereka, belum ada rezeki.

Sudah 15 interview saya hadiri. Saya akan terus mencuba dan mohon kerja kerana ia merupakan salah satu proses untuk berjaya.

NORAZMALY

“Lagipun tak salah kerja hantar makanan, kerja halal juga. Ada je orang yang ada Master (Ijazah Sarjana) dan PhD (Ijazah Doktor Falsafah) jadi rider hantar makanan, isi masa lapang.

“Mereka tak somb0ng bila berada di atas, kerana tahu bagaimana struggle orang yang berada di bawah,” kata Norazmaly yang sebelum itu menyambung pengajian Diploma Teknologi Kejuruteraan Penyelenggaraan Pesawat Terbang, juga di UniKL MIAT.

rider grab dikecam 2 W

Norazmaly ketika menganggotai Majlis Perwakilan Pelajar di UniKL MIAT 2019-2020.

Penerima Anugerah Imam Muda 2013 di sekolah menengah dan menganggotai Majlis Perwakilan Pelajar di UniKL MIAT 2019-2020 ini bercita-cita untuk menjadi jurutera pesawat atau pensyarah.

“Selepas habis belajar tahun lepas, saya ada mohon kerja menggunakan degree yang saya ada. Setakat ini sudah 15 interview saya hadiri secara online kerana p4ndem1k C0vldl9.

rider grab dikecam 4

Norazmaly selesa mencari rezeki sebagai penghantar makanan.

“Tiga interview ‘tak diterima’, manakala lain-lain tiada jawapan. Bagaimanapun, saya akan terus mencuba dan mohon kerja kerana ia merupakan salah satu proses untuk berjaya.

“Siapa pun kita, jangan pandang rendah terhadap orang lain kerana kita tak tahu kesusahan yang mereka alami. Kalau kita tak nak support mereka atau doakan yang terbaik, jangan cuba jatuhkan mereka,” katanya.

Video menunjukkan sijil pengajian universiti yang dikongsi Maly menerusi apliaksi TikTok meraih sejuta tontonan.

Komen netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber: mstar

Previous article[VIDEO] ‘Kami Baru Sahaja Bernikah, Tiba-Tiba Doktor Kata Aku Kena Bu4ng Rahlm Aku’
Next articleHampir 27 Tahun Dal4m Bidang Lakonan, Ini Isteri Cantik Arash Mohamad Yang Ramai Tak Tahu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here