Sak1t kepaIa tervk selepas pulang bercuti, wanita ini sangka pembuIuh dar4h pec4h… rupa-rupanya sebab lain – “Macam orang puI4s ur4t”

DISANGKA berpunca daripada str3s, tetapi rupa-rupanya sakit kepala yang ditanggung wanita ini selama seminggu mempunyai kaitan dengan jangk1tan kvman!

Menurut wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Yana Ismail, segala-galanya bermula selepas dia dan keluarganya pulang ke rumah selepas bercuti selama beberapa hari di Pulau Pinang.

“Memandangkan dah lama tak bawa anak-anak berjalan sebab lar4ngan rentas negeri dan saya juga sibuk dengan bisnes online, maka baru-baru ini saya ambil peluang bercuti dengan keluarga.

“Balik je bercuti, saya mula rasa sak1t kepala. Saya tak pernah dan jarang sakit kepala. Suami syak mungkin sebab str3s. Saya ambil panadol dan ubat farmasi saja untuk redakan rasa sak1t.

“Seboleh-bolehnya saya nak elak ke hospital sebab sekarang ni kan musim Cov1d-19.

“Saya tak ada migrain pun selama ini. Tapi tiga hari berlalu, sakit kepala masih tak reda walau telan panadol. Masuk hari keempat, saya tak tahan dah dan pergi ke hospital,” ujar wanita berusia 30an yang juga pengasas produk makanan, Bilis Menangis ini.

Menurutnya, doktor mengesyaki dia diser4ng migr4in lantas dia diberikan ubat serta sunt1kan ub4t tah4n s4kit dan kemudiannya dibenarkan pulang.

 

“Masa tu saya dah overthinking… saya takut ia disebabkan pembvluh d4rah pec4hlah, ketumbuhanlah. Lebih-lebih lagi ada sepupu saya s4kit kepala sampai pengs4n kerana pembvluh d4rah pec4h. Dia masih k0ma sehingga kini.

“Saya rasa dunia ni gel4p walaupun boleh bernafas… macam-macam saya fikir terutama apa akan jadi pada anak-anak kecil saya,” ujar ibu kepada dua cahaya mata berusia tiga tahun dan setahun setengah ini.

yana 1

Empat hari menahan sakit di rumah, Yana bertekad untuk mendapatkan raw4tan di hospital.

Yana berkata sungguhpun diberikan sunt1kan ub4t yang sedikit kuat, s4kit kepalanya masih berlarutan selama enam hari.

“Hari ketujuh, saya mula muntah, c1rit-b1rit dan lem4h sangat… badan tak boleh nak tahan. Sak1tnya macam orang pul4s dan tarik-tarik urat kepala.

“Adik dan mak datang ambil saya dan bawa ke hospital. Saya nak sangat buat CT scan sebab nak tahu apa yang jadi pvnca s4kit kepala ni. Saya bimbang nanti terlambat dapatkan raw4tan.

“Nasib saya baik tak perlu tunggu lama. Doktor buat CT scan dan terus dapat keputusan hari itu juga. Akhirnya doktor maklumkan s4kit kepala saya tak ada kaitan dengan otak dan pembvluh darah sebaliknya ada jangkitan kuman di bahagian rongga sinus

Hari ketujuh, saya mula munt4h, c1rit-b1rit dan lemah sangat… badan tak boleh nak tahan. S4kitnya macam orang pul4s dan tarik-tarik ur4t kepala.

YANA ISMAIL

“Saya rasa nak sujud syukur sebab merasakan Allah bagi nyawa sekali lagi pada saya,” ujarnya yang menetap di Putrajaya.

Buat masa ini, Yana berkata dia bergantung kepada ubat antibiotik yang diberikan kepada doktor.

“Alhamdulillah, berkurang sikit s4kitnya. Doktor kata kalau antibiotik tak berkesan, saya akan dirujuk kepada pakar telinga, hidung dan tekak (ENT),” katanya.

Tidak menyangka video yang dimuat naik olehnya meraih melebihi 146,000 jumlah tontonan, Yana berharap perkongsiannya dapat memberi peringatan kepada orang lain agar tidak mengambil ringan dengan kesihatan masing-masing.

yana 2

Keadaan Yana yang lemah selepas menahan sakit kepala, muntah dan cirit-birit.

“Mesej penting, elok cepat-cepat pergi hospital walau migrain biasa. Buat check-up, jangan berkira duit ringgit. Kesihatan ni jaga macam mana pun, kalau Tuhan nak bagi sakit, tak boleh buat apa.

“Jadi mulakanlah jaga pemakanan, jangan makan berlebihan. Dan selagi ada nikmat masa dan kesihatan, luangkanlah masa dengan insan tersayang. Kalau terjadi apa-apa, tak boleh patah balik,” ujarnya sambil turut mengucapkan terima kasih kepada mereka yang turut mendoakan kesihatannya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.applehijau.com/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*