Home Petua Tips “Sangat MeIampau..” -Hakim Beritahu Apa Yang Jadi Lepas 2 Hari Arwah Abam...

“Sangat MeIampau..” -Hakim Beritahu Apa Yang Jadi Lepas 2 Hari Arwah Abam Meningg4l

66
0

“Saya sudah rasa lega.”

Demikian respons ringkas balu Allahyarham Abam Bocey iaitu Siti Norhidayah Mohd Ali selepas menang kes saman fitnah yang dfailkan adik iparnya, Ali Puteh di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Katanya, dia juga meminta orang ramai menitipkan segala doa yang baik untuk diri dan juga anaknya, Syed Uthman Hamzah Al-Juffrey.

“Doakan yang baik-baik untuk saya dan anak,” katanya dalam nad4 seb4k.

Kenyataan fitnah yang dibuat oleh Ali Puteh terhadap kakak iparnya, Siti Nor Hidayah Mohd. Ali dalam laman sosial Instagram, disifatkan amat menj4tuhkan maru4h dan meng4ibkan wanita itu lebih-lebih lagi dalam keadaannya yang baru kehil4ngan suami.

Mahkamah Sesyen di sini hari ini berpendapat, kata-kata Ali Puteh yang ditujukan kepada balu Allahyarham Abam Bocey sangat mel4mpau sedangkan dia masih bersedih dan keris4uan untuk membesarkan anak yang masih kecil.

Ali, Keluarga Ajak Hidayah Bincang Pasal Harta Pada Hari Kedua Arwah Pergi

Hakim Zulqarnain Hassan berpuas hati, pihak yang mengejar harta bukannya Siti Nor Hidayah sebaliknya Ali Puteh dan keluarganya kerana mereka yang mengajak wanita itu berbincang mengenai harta Abam Bocey pada hari kedua kem4tian arw4h.

Pada hemat beliau, Ali Puteh atau nama sebenarnya Syed Ali Mubarak Syed Mohd. Ridzuan dan kakaknya, Sharifah Nor Wahidah berniat menguruskan harta Abam Bocey apabila mengambil telefon dan beg duit arw4h pada hari kedua kem4tiannya.

“Mereka seolah-olah tidak memahami kesedihan isteri arwah yang dalam dilema untuk mengharung masa depan dan membesarkan anak yang masih kecil dalam persekitaran yang tertekan,” ujar hakim berkenaan ketika membacakan keputusannya.

Mahkamah menyif4tkan kata-kata itu amat keras dan melampau seolah-olah isteri arwah adalah spesies yang kerjanya merompak harta orang tanpa hati dan perasaan.

Ujarnya, perkataan aib tersebut jika ditujukan sekalipun kepada pesakit yang uzur dan terlantar di hospital, dia akan cuba bangun dan mempertahankan maruahnya.

Terdahulu, Zulqarnain memerintahkan Ali Puteh membayar ganti rugi am RM60,000 kepada Siti Nor Hidayah kerana memfitnahnya dalam laman sosial Instagram, dua tahun lalu.

Beliau memutuskan demikian selepas membenarkan tuntutan saman balu Allahy4rham Abam Bocey terhadapnya dengan kos RM13,000.

Dalam prosiding sama, mahkamah turut menolak tuntutan saman Ali Puteh dan tiga ahli keluarganya terhadap usahawan kosmetik, Datuk Aliff Syukri Kamarzaman dan Siti Nor Hidayah berhubung satu temu bual yang disiarkan secara langsung menerusi akaun Youtube usahawan kosmetik itu.

Mahkamah turut membenarkan permohonan Siti Nor Hidayah untuk mendapat perintah injunksi bagi menghalang Ali Puteh menyiarkan sebarang kenyataan berbaur fitn4h terhadap dirinya.

Dalam keputusannya, Zulqarnain turut mendapati, Siti Nor Hidayah dilayan secara dingin oleh keluarga Ali Puteh berdasarkan temu bual dalam laman YouTube berikutan keengganan mereka pada awalnya untuk memberikan kunci kereta untuk ke klinik.

Ujar hakim itu, keluarga Allahyarham malah mencabut cukai jalan kereta selepas mengetahui Siti Nor Hidayah bercadang pulang ke kampung.

Pada hemat Zulqarnain, mahkamah tidak menerima pembelaan plaintif-plaintif bahawa balu Allahyarham tidak boleh menggunakan kereta, mengambil wang dalam dompet atau menggunakan telefon atas alasan urusan harta pus4ka belum dimuktamadkan.

SITI Nor Hidayah Mohd. Ali (tengah) hadir ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bersama ahli keluarga bagi keputusan kes saman fitnahnya terh4dap Ali Puteh. FOTO/NORLIZAH ABAS

Beliau berpu4s hati, tiada keterangan yang dikemukakan oleh plaintif yang menunjukkan wujud und4ng-und4ng bahawa sekiranya seorang suami meninggal, isteri dilarang sama sekali untuk menggunakan harta suami walaupun untuk kebajikan.

“Jika digunakan sekali pun kereta arwah suami atau diambil wang suami untuk berbelanja, tiada apa yang mel4rang harta pusaka tidak boleh di4gihkan atau diputuskan kerana ia boleh dipulangkan semula kemudiannya,” ujar Zulqarnain.

Mahkamah turut berpu4s hati, wang RM10,000 yang diambil oleh isteri arwah bukan dimasukkan ke dalam akaun peribadinya, sebaliknya ke dalam akaun anaknya.

Zulqarnain turut berpuas hati, layanan dingin yang diterima seolah-olah menunjukkan Siti Nor Hidayah bukan ahli keluarga terbukti apabila isteri arwah dikeluarkan daripada WhatsApp kumpulan keluarga arw4h.

Menyentuh penglibatan Aliff Syukri, mahkamah berpuas hati usahawan itu tidak berniat jahat untuk berkonspirasi bersama Siti Nor Hidayah untuk memfitnah plaintif-plaintif kerana temu bual itu bertujuan membantu isteri arwah.

Sehubungan itu, saman keempat-empat plaintif ditolak selepas mahkamah berpu4s hati mereka gagal membuktikan tuntutannya terhadap Aliff Syukri dan Siti Nor Hidayah.

Ads by Kiosked

Kemelut antara Siti Nor Hidayah dan keluarga tersebut tercetus selepas kematian Abam Bocey atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar Syed Mohd. Redzuan pada 10 Februari 2020 akibat dem4m p4nas.

Pada Mei 2020, Siti Nor Hidayah memfailkan saman fitnah terhadap Ali Puteh berhubung kenyataan yang dibuat pelawak itu di akaun Instagramnya yang antara lain menggambarkan dirinya seorang yang tidak bertanggungjawab.

Sementara itu, Ali Puteh bersama, bapanya, Syed Mohd. Ridzuan Syed Hassan, 67; arwah ibunya, Sabariah Arshad, 63; dan kakak sulungnya, Sharifah Norwahidah, 44, memfailkan saman fitnah terhadap Aliff Syukri dan Siti Nor Hidayah pada Julai 2020.

Temu bual itu didakwa telah menjatuhkan maruah, mengaibkan dan memfitnah Ali Puteh sekeluarga selaku plaintif. – UTUSAN

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.malaysiatime.me/

Previous article[VIDEO] “Part Nora Danish Tu Terus Terg4mam” -Orang Korea Terk3jut Teka Umur Selebriti Malaysia
Next article“Shah Iskandar Meningg4l Dunia?!” – Shah Iskandar terkejut tonton video berita kem4tian sendiri di TikTok

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here