Home Petua Tips Dua Pemuda Dit4han, Saja Cari Pasal Ejek P0lis Siap Buat Lambai-Lambai Tangan...

Dua Pemuda Dit4han, Saja Cari Pasal Ejek P0lis Siap Buat Lambai-Lambai Tangan Suruh P0Iis Kejar

1572
0

‘Benda boleh duduk dalam l0kap, buat apa duduk rumah diam-diam’. Mungkin itu agaknya pepatah baru yang sesuai diberikan kepada dua orang pemuda ini.

Difahamkan dua pemuda tersebut sengaja meng4jek p0Iis supaya mengejar mereka dan akhirnya menerima pad4h selepas berjaya ditahan di Kampung Sungai Buaya, Dungun, hari ini.

Ketua PoIis Daerah Dungun, Superintendan Baharudin Abdullah berkata, kedua-dua svspek berusia 21 tahun yang tinggal di Kampung Seberang Pintasan dan Jalan Sekolah Kebangsaan Pusat itu ditahan kira-kira 2.30 pagi.

Terdahulu, sepasukan anggota poIis sedang melakukan tugas rondaan pemantauan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di kawasan Padang Jambu dan terserempak dengan kedua-dua svspek yang menaiki motosikal tanpa topi keledar dalam keadaan laju.

Berani himpit kereta p0Iis

Menurutnya, anggota mengarahkan mereka berhenti namun svspek memecut motosikal ke arah Jalan Nibong Stesen dalam keadaan melulu dan merb4haya untuk melepaskan diri.

” Ketika kenderaan p0Iis cuba menghampiri motosikal svspek dan mengarahkan mereka berhenti, svspek dengan berani menghimpit kereta p0Iis sehingga tercalar.

” Svspek yang membonceng motosikal mempersendakan anggota dengan melambai-lambai tangan supaya anggota poIis terus mengejar mereka,” katanya.

Menurutnya, sebaik tiba di Jalan Sungai Buaya, anggota poIis berjaya memintas kenderaan svspek dan menyekat motosikal itu.

” Ketika cuba ditahan, kedua-dua svspek melawan untuk melepaskan diri dan berlaku pergelutan sebelum berjaya ditangkap.

” Kedua-dua svspek bersama motosikal Honda EX5 itu dibawa ke Ibu Pejabat PoIis Daerah (IPD) Dungun untuk tindakan lanjut,” katanya.

Baharudin berkata, kedua-dua memberi alasan dari Kompleks Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Dungun dan baru pulang dari menangkap ikan.

” Salah seorang svspek mempunyai rekod lampau mengikut S3ksyen 380 Kanun Kes3ksaan.

Sempat lagi nak ‘berdating’

Sementara itu dalam kes berasingan, sepasang kekasih seakan-akan mencabar pihak berkuasa apabila memadu kasih di kawasan pantai Kuala Kemaman, Chukai, kelmarin.

Lelaki berusia 22 tahun bersama kekasihnya berusia 23 tahun datang ke kawasan berkenaan disedari anggota penguat kuasa khas COVlD-I9 dari Ibu Pejabat PoIis Daerah Kemaman yang sedang melakukan pemantauan pada 3 petang.

Menurut Ketua PoIis Daerah Kemaman, Superintendan Hanyan Ramlan, pasangan terbabit yang ketika itu berada di atas sebuah motosikal cuba melarikan diri sebaik menyedari kehadiran anggota.

” Cubaan mereka melarikan diri gagal dan ketika ditanya, mereka mengakui tahu mengenai larangan berada di luar sepanjang PKP namun gagal mengemukakan alasan munasabah mengenai kehadiran mereka di tempat kejadian.

” Kita turut menahan lapan lelaki berusia antara 20 hingga 42 tahun pada hari sama kerana gagal mengemukakan alasan munasabah ketika berada di kawasan Pantai Penunjuk Kijal, di simpang empat lampu isyarat Jalan Kemasik-Kuala Terengganu, di kawasan Geliga dan Pantai Teluk Mak Nik,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Kesemua kes di atas disiasat mengikut S3ksyen 186 Kanun Kes3ksaan kerana menghalang penjawat awam serta melanggar Peraturan 3(4) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan) 2020.

Apa Pendapat Anda Dah Baca, Jangan Lupa Komen Yang baik baik je. Terima Kasih.

Sumber : hmetro

Previous article“Sedp Sangat Ke Sampai Tak Serlk?” Pasar Bsah Halwan Eksotik Wuh4n Kini Dibvka Semula
Next articleSelepas Diuji Dgn Kem4tian Suami Seorg Pegawai P0lis,Terkini Isteri Pula Disahkan P0sitif C0V l9

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here