Home Petua Tips Tahu kekasih s4kit buah pingg4ng kron1k, Pemuda ini nak juga jadikan isteri!...

Tahu kekasih s4kit buah pingg4ng kron1k, Pemuda ini nak juga jadikan isteri! Lepas kahwin kena ‘bersaing’ dengan bapa mentua demi derma g1njal

75
0

DEMI kasih kepada isteri, seorang suami sudah pasti sanggup berkorban dalam usaha menyelamatkan insan tersayang walaupun nyawa sendiri jadi taruh4n.

Begitulah kisah menyentuh jiwa pasangan ini apabila si suami sanggup menderma sebelah buah pinggang miliknya kepada isteri tercinta.

Bercerita kepada mStar, Farah Syazana Mohd Ruslan, 29, memperincikan semula kisah bagaimana pasangannya, Mohamad Firdaus Zulkifli, 31, bersetuju untuk menjalani raw4tan pemindahan buah pingg4ng untuk dirinya.

“Saya kerap sakit pervt sejak 10 tahun lepas lagi. Bila pergi klinik untuk buat pemeriksaan, doktor beritahu air kenc1ng saya kotor. Sampai ada satu hari tu, doktor di klinik rujuk saya ke hospital sebab terlalu kerap kena UTI (Ur1ne Track Infect1on).

“Bila buat ultrasound dan MRI (magnetic resonance imaging) nampak buah pingg4ng kiri bengk4k jadi doktor teruskan buat Nuclear Scan dan dapati saya ada masalah Duplex Kidney (saluran buah pingg4ng berkembar).

“Setahun selepas saya kerap kena masalah j4ngkitan kum4n ni, doktor nasihatkan saya untuk buang buah pingg4ng belah kiri. Kebetulan masa tu saya tengah berkenalan dengan suami dan pada 2013 merupakan tahun saya kena buang buah pingg4ng kiri,” jelasnya yang senang disapa Farah.

Jelas Farah, selepas itu dia terpaksa meneruskan kehidupan harian dengan hanya buah pingg4ng kanan sahaja yang berfungsi selama dua tahun.

Namun menurut suri rumah ini, pada 2015 fungsi buah pinggang kanannya ini semakin mer0sot walaupun masih dalam kawalan dan tidak perlu menjalani raw4tan di4lisis.

“Saya sakit buah pingg4ng ni bukan sebab makan jamu atau ambil sebarang ub4t atau supplement. Doktor pun tak dapat kenal pasti punca fungsi buah pingg4ng kanan makin par4h.

Video:

Pasangan ini telah berumah tangga melebihi enam tahun.

“Bila berbincang dengan doktor, dia suruh saya buat transplant (pemindahan buah pingg4ng) sebab umur masih muda. Masa ni suami dan abah (bapa Farah) bersungguh-sungguh sukarela nak jadi penderma.

“Setelah buat beberapa ujian saringan dekat abah, keputusan test tu tak melayakkan dia menjadi penderma. Saya sedapkan hati abah dengan beritahu yang dulu masa sakit, saya selalu susahkan dia dah,” ujarnya.

Menurut Farah yang kini menetap di Mersing, Johor, suaminya sudah sedia maklum mengenai sakit yang dihidapi semasa mereka bercinta lagi sebelum berumah tangga pada Mac 2016,

Masa kenal suami pun saya dah sakit buah pingg4ng. Tapi suami saya adalah lelaki one in a million bagi saya lepas dia tetap terima seadanya selepas beritahu pasal peny4kit ni.

FARAH SYAZANA MOHD RUSLAN

Kata Farah, pelbagai ujian dan rintangan terpaksa dihadapi sehingga dia terpaksa menangguhkan pembed4han yang terpaksa dilakukan pada 6 Januari 2021 disebabkan negara dilanda wab4k c0v1d-19 pada ketika itu.

Setelah mendapat kelulusan daripada doktor, Firdaus yang merupakan seorang anggota Bomba berjaya mendermakan buah pingg4ng miliknya kepada Farah melalui pembed4han yang dilakukan pada 21 November 2021 di Hospital Sunway Medical Centre, Selangor.

“Masa kenal suami pun saya dah sakit buah pingg4ng. Tapi suami saya adalah lelaki one in a million bagi saya sebab dia tetap terima seadanya selepas beritahu pasal peny4kit ni. Sebelum berkahwin, dia dan keluarga memang dah sedia maklum saya ada s4kit kron1k buah pingg4ng. Alhamdullilah rezeki dapat keluarga mentua yang sangat menerima saya.

Mereka menunggu lebih 11 bulan sebelum berjaya membuat pembed4han memindahkan buah pingg4ng.

“Macam-macam ujian kami terpaksa tempuh sampai terpaksa tangguh tarikh transplant lebih 11 bulan. Sekarang buah pingg4ng suami ada dalam badan saya dan saya bersyukur boleh hidup normal dan tak terikat dengan dialis1s.

“Suami pun dah makin sihat dan boleh kerja macam biasa sekarang. Keputusan ujian dar4h dia pun semua cantik saja tak ada masalah. Dah lebih enam bulan sejak kami buat pembed4han tu,” katanya.

Berikutan video yang menjadi tular di TikTok, warga maya memuji pengorbanan si suami yang sanggup mengambil ris1ko demi kesejahteraan isterinya.

Farah bersyukur dikurniakan suami yang sangat menyayanginya.

Malah, Farah sendiri menyatakan rasa syukur kerana memiliki seorang lelaki cukup penyayang yang dipinjamkan olehNya sebagai suami.

“Sebagai isteri mestilah terharu dengan pengorbanan suami yang sanggup mendermakan buah pingg4ng dia untuk tengok saya sihat semula tanpa bergantung dengan mesin dials1s. Jadi ini adalah amanah saya pula untuk menjaga diri dan buah pingg4ng ini.

“Mungkin kisah saya tak sehebat kisah orang lain tapi suami memang seorang yang hebat. Semoga kisah pengorbanan suami saya ni boleh menjadi inspirasi buat yang lain untuk berkorban demi insan tersayang,” ujarnya.

Komen Netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : mStar

Previous articleZiana Zain tak berani tutup pintu hati, Takut ada jodoh di masa hadapan
Next article[VIDEO] G4dis gvgup masa tunang, sampai tak perasan bakal ibu mertua dekat tepi

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here