Home Petua Tips Panggil p0lis ‘dvngu’, Wanita 44 tahun diheret ke mahkamah

Panggil p0lis ‘dvngu’, Wanita 44 tahun diheret ke mahkamah

5681
0

PENGURUS jualan dihadapkan ke Mhkamah Majistret Petaling Jaya kerana mengeluarkan kata kes4t terhadap anggota p0lis dan menghalang penjawat awam pada 31 Mac lalu.

Tertvduh, Tong Poh Kim, 44, bagaimanapun tidak mengaku berslah atas dua pertvduhan berkenaan yang dibacakan di hadapan Majistret Nurshahira Abdul Halim.

Tertvduh didkwa mengikut Seksyen 186 Kanun Keseks4an kerana menghalang penjawat awam menjalankan tugas dan Seksyen 14 Akta Kes4lahan Kecil-Kecil 1955 kerana mengucapkan perkataan tidak sopan kepada penjawat awam.

Tertuduh didkwa melakukan perbuatan itu ketika sekatan jalan raya Op Covid-19 penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Persiaran Surian, Jalan Damansara-Kota Damansara pada 31 Mac, jam 9.40 pagi.

Mengikut pertuduhan pertama, tertvduh di Jalan Persiaran Surian menghala masuk ke Pelangi Damansara didapati berkelakuan kurang sopan terhadap anggota polis bernama Koperal Izuan Hasim Nor Hamzah dengan berkata ‘id10t’.

Jika disabitkan kesalahan tertuduh boleh didenda tidak melebihi RM100.

Manakala pertuduhan kedua, wanita itu didakwa pada hari, masa dan tempat yang sama dengan sengaja menghalang penjawat awam iaitu polis Korporal Izuan Hasim Nor Hamzah daripada menjalankan tugas-tugas dengan fungsi jawatannya dan boleh dihukum penjara sehingga dua tahun dan dnda RM10,000 atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan.

Tertuduh diwakili peguam, Datuk Suraj Singh bagaimanapun tidak mengaku bersalah dan memohon dibicarakan.

Timbalan Pendkwa Raya Mohamad Firdaous Mohamed Idris mencadangkan supaya tertvduh dibenarkan wang jamin RM1,000.
Bagaimanapun peguam bela, Suraj Singh meminta mahkamah supaya mengurangkan jumlah wang jaminan seringan-ringannya kerana tertuduh bekerja dengan berpendapatan RM2,000 saja.

Nurshahira membenarkan tertuduh dijamin sebanyak RM1,000 untuk pertuduhan pertama dan RM3,000 untuk pertuduhan kedua dengan seorang penjamin dan menetapkan 20 Mei 2020 sebagai tarikh serahan dokumen kes dan sebutan semula.

Sumber : hmetro

Previous articleBelajar Al-Qur4n Hingga Hujung Ny4wa, Doa 2 Negara Iringi Jenazah K4rban ke-49
Next articleDoktor Pertama Yg Sebar Tentang Penvlaran ‘Kor0nav1rus’ Di Wuhan Hilang.Doktor Ini Tahu Apa Yang Akan Berlaku Disebabkan V1rus Ini

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here