Home Petua Tips “Titik Dua Memang Trademark Dia” Ibu Neelofa N4fi Hin4 Agung, Warganet ‘Si4sat’...

“Titik Dua Memang Trademark Dia” Ibu Neelofa N4fi Hin4 Agung, Warganet ‘Si4sat’ Car4 Menaip Mesej Sama

56
0

“Yup memang aku pon tergolong dalam spes1s ‘dua titik (..) selepas ayat.. memang ni akan jadi habit out of control kalau taip posting, wasap, mesej..hahahaha..”

Kemudahan dan kemahiran ICT telah membolehkan anggota masyarakat berkomunikasi tanpa sempadan sehingga mampu mendominasikan sesebuah budaya dan tab1at dalam menyelesuri perkembangan teknologi dan prasarana internet.

Kelebihan memiliki kemahiran teknologi mampu memudahkan pengguna untuk berinteraksi misalnya kebanyakkan pengguna menyif4tkan antara menulis dan menaip kita lebih pantas jika menaip kerana ia selari dengan pemikiran serta kelajuan otak.

Walau bagaimanapun, menaip teks di telefon bimbit mungkin agak sukar bagi sesetengah pengguna kerana daya fikir ot4k mampu kepada terpec4h dua iaitu mengarahkan jejari menekan abjad dan juga menitipkan ilham.

Menurut sumber sebuah kajian, sesetengah pengguna mempunyai kecenderungan untuk memiliki gaya menaip yang tersendiri  atau lebih gemar menggunakan kaedah shortform dalam menaip sesuatu teks.

Suk4r untuk memperakui sebarang kemungkinan namun, hal yang demikian mungkin boleh berlaku jika sudah menjadi tab1at kepada pengguna.

Menjurus kepada isu kontroversi berkaitan permohon4n maaf ibu Neelofa iaitu Datin Noor Kartini Noor Mohamed yang telah membuat laporan polis berhubung seorang kakitangannya yang did4kwa menyal4hguna akaun Instagram miliknya bagi tujuan peribadi sehingga dikatakan menghin4 agung.

“Kalau prihatin, suruhlah Agong (Yang di-Pertuan Agong) batalkan d4rurat! Cakap je lebih!”

Namun baharu sahaja mahu red4, tular pula d4kwaan warganet terhadap ibu kepada selebriti terkenal mengenai cara dan gaya mesej hasil penelitian menerusi tangkapan skrin perbualan di antara dua individu berbeza namun dikatakan mempunyai cara menaip yang sama.

Memuat naik gambar tangkap skrin milik ibu Neelofa di Twitter, seorang pengguna laman berkenaan menyif4tkan penggunaan titik sebanyak dua kali itu telah menimbulkan tanda tanya mengenai persamaan hurf abjad yang digunakan.

Dakw4an yang dilemparkan itu rata-rata meraih perh4tian umum apabila setiap penilitian yang dibuat telah dibulat bagi menampakkan persamaan gaya menaip yang sama meskipun jelas dikatakan daripada individu yang berbeza.

Dakwaan tersebut telah tular sehingga masing-masing telah membuat persepsi sendiri sehingga ada yang menyif4tkan ibu selebriti tersebut merupakan orang yang sama yang memuat naik kenyataan berkenaan.

Walau bagaimanapun, pihak polis jel4s bakal memulakan siasatan berkeaan isv terb4bit.

Orang ramai diharapkan berhenti membuat sebarang spekulasi tanpa usul periksa yang sah1h.

Ditulis Oleh: Puteri Haideera Zuraidi

Sumber: Twitter

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : https://www.hotfm.com.my/

Previous article“Video Lelaki Amvk M4rahkan C0vid-19 Raih Hmpir 2 Juta T0ntonan.” Rupa-rupanya Ada Kisah Sil4m W4bak 2 Tahun Berturut-turut
Next article“Jangan Melaw4k Pas4l Rakyat Yang Dah Perg1” – Altimet T3gur Doktor Bergur4u Tidak Ken4 Masa

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here