Memang Tak sangka indivdu pertama dij4ngkiti wbak c0rona di dunia berjaya ditemui, rupanya dari sini asalnya

Penul4ran wab4k Cvid-19 kini semakin menjadi-jadi. Beberapa negara telah isytihar darur4t. Sudah tentunya sejak keluar berita tentang wab4k ini, ramai tertanya-tanya siapakah sebenarnya orang pertama yang dij4ngkiti virvs tersebut.

 

 

Menurut SCMP, data ker4jaan China akhirnya berjaya menjej4ki ind1vidu pertama yang dij4ngkiti Cvid-19 dan sebenarnya ind1vidu tersebut telah dis4hkan pos1tif seawal November 2019 lagi.

Indiv1du pertama dij4ngkiti virvs ini dikatakan seorang warga emas berusia 55 tahun yang ber4sal dari wil4yah Hubei, China, pusat bermulanya wab4k C0vqid-19 ini.

Bagaimanapun, media dilap0rkan tidak mended4hkan nama serta ident1ti indiv1du terbabit.

 

Beberapa d0ktor di China juga berkata mereka hanya menyedari tentang penul4ran wab4k ini pada akhir Disember. Bermakna, penemuan ini bukanlah benar-benar konklusif kerana beberapa k3s posit1f dis4hkan sebelum wab4k ini dik3san.

Ketika itu, pihak perub4tan telah pun menjalankan uj1an kepada beberapa indiv1du yang disy4ki dij4ngkiti.

 

Dengan pemahaman bagaimana virvs ini mereb4k serta mengetahui bagaimana k3s-k3s tidak dik3san dan dicatat dalam penul4ran Cvid-19, penyelidik berharap mereka dapat menentukan skala sebenar kepada tahap bahaya virus ini.

Sumber: vanilla 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*