5 Individu Dij4ngkiti C0vld-19 Selepas Gunting Rambut Di Saloon, Kluster Terbaru?

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bakal disambung sehingga ke 28 April 2020 selepas diumumkan oleh Perdana Menteri semalam. Beberapa sektor akan dibenarkan untuk beroperasi semula seperti kedai dobi dan kedai gunting rambut.

Meskipun berita ini menggembirakan ramai pihak, namum timbul pula persoalan lain. Adakah kebenaran beberapa sektor ini untuk beroperasi semula tidak mendatangkan kesan bvruk kepada rakyat Malaysia?

Kluster Saloon di Jepun

Terbaru, lima orang dilaporkan telah dij4ngkiti vi1rus Cov1id-19 selepas berkunjung ke sebuah saloon di Fukuoka, Jepun.

Di Bandar Buzen, tiga orang dilaporkan dij4ngkiti vi1rus yang sama pada 9 April 2020, termasuk seorang kanak-kanak berumur 1 tahun dan wanita yang berumur dalam lingkungan 40-an. Kedua-dua mereka ini mempunyai rekod singgah ke saloon tersebut.

Tukang gunting rambut m4ti selepas terima pelanggan

Turut berlaku di Mississippi, seorang tukang gunting rambut dilaporkan telah meningg4l dunia selepas dij4ngkiti Covid-19.

 

Berdasarkan laporan, Eugene Thompson, 46 meninggg4l di Hospital St. Dominic pada 4 April lepas selepas beliau dij4ngkiti Covi1d-19 pada bulan lepas.

Semuanya terjadi selepas Eugene masih menerima pelanggan meskipun wab4k Cov1id-19 sedang merebak secara meluas di kawasan tersebut.

Artikel ini bukanlah bertujuan untuk men4kutkan rakyat Malaysia agar tidak keluar rumah langsung semasa PKP. Namun, sebagai perkongsian buat kita semua agar sentiasa menjaga jarak sosial dan menjaga kebersihan diri.
Kita jaga kita!

Diana Danielle tak setuju salon rambut dibuka – “Waktu ini trim sikit-sikit saja, senget pun abang Grabfood je nampak”

KEPUTUSAN kerajaan membenarkan beberapa sektor tambahan beroperasi antaranya perkhidmatan gunting rambut asas secara berperingkat semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mengundang pelbagai komen masyarakat.

Ini termasuklah pelakon Datin Diana Danielle yang kurang bersetuju dengan kelonggaran tersebut kerana bimbang wujudnya kluster baharu jangk1itan Covi1d-19 berpunca daripada perkhidmatan berkenaan.

“Buat sementara waktu ni gunting rambut ni trim saja sikit-sikit dekat rumah, senget pun paling-paling orang luar abang Grabfood je yang nampak, habis PKP mintalah pot0ng macam Beckham ke Ronaldo ke buatlah.

“Kalau tak nak ada kluster lain daripada salon rambut tak payah buka… lagi satu hal nak urus penggunting rambut dan salon, tak ingat ke koronavi1rus ni ramai sangat yang tak ada simptom.

“Mereka tiada simptom, batuk selesema semua tak ada… sihat dan kuat tapi mereka ini si1lent ki11llers kerana mereka tak bergejala dan tak tahu pun mereka positif,” katanya.

Diana berkongsi pandangannya itu menerusi Instagram pada Sabtu.

 

Diana Danielle luah pandangannya mengenai isu kedai gunting rambut di Instagram.

Sementara itu, isteri kepada aktor Datuk Farid Kamil ini berkata sukar untuk mengenalpasti pelanggan yang positif Covi1d-19 ketika mendapatkan perkhidmatan di salon rambut.

Justeru itu, penyebaran vi1rus akan berlaku dan ini membuatkan tempoh PKP akan berlanjutan lebih lama.

Nanti kita kena dengar berita perlu tambah dua minggu lagi kemudian empat minggu kemudian enam minggu disebabkan sesetengah orang kena gunting rambut!

DIANA DANIELLE
PELAKON

“V1rus tu akan kena pada orang lain dan lepas tu gunting dan pencukur yang abang barber tu guna dia kongsi dengan semua orang.

Kalau sehari 50 pelanggan, seminggu gunting itu dah berjasa untuk 350 orang yang mungkin bergejala.

“Berani ke kongsi tempat duduk, gunting, tuala tu semua? Ini membuka ruang untuk kes kluster lain… kalau kat hospital pun orang bergejala tak jujur, ini kan pula nak beritahu abang barber tu!

“Nanti kita kena dengar berita perlu tambah dua minggu lagi kemudian empat minggu kemudian enam minggu disebabkan sesetengah orang kena gunting rambut,” ujarnya.

Pada Jumaat lalu, kerajaan menerusi Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) membenarkan beberapa sektor tambahan beroperasi antaranya industri automotif, projek pembinaan serta perkhidmatan terpilih termasuk perkhidmatan gunting rambut asas untuk beroperasi secara berperingkat semasa PKP yang dilanjutkan sehingga 28 April ini.

Sumber : mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*