Siapa Sangka Sebenarnya Azlan Dah Tahu Siapa Sebenarnya Nursahira Sebelum Bantu

” Masa kecil, keluarga kami pernah dib3nci sebagai keluarga yang paling mskin. Kami hidup dalam kesusahan yang teramat, sehingga pernah berhari hari putus bekalan makanan dan hanya makan ubi kayu saja.”

Itu hantaran terbaru terbaru usahawan hartanah Muhammad Azlan Al Amin yang berkongsi kisah hidupnya dan pengalaman perit hidup ketika zaman kecil menjadi penyebab beliau terpanggil untuk membantu Nursahira Mohd Mizuar, remaja yang didapati bersalah menghiina polis pada 27 Mac lalu.

” Pengalaman di alam persekolahan cukup menyedihkan. Bahkan hampir setiap hari saya akan menjadi mgsa bvIi rakan rakan di sekolah.

” DibvIi bukan kerana sering berbuat salah, tapi kerana semata mata saya dari keluarga misk1n.

” Saya dibvIi, dipukvl dan dipulavkan oleh orang. Kesalahan saya mungkin hanya satu, ditakdirkan lahir misk1n..” tulisnya.

Apa kaitan kisah hidup sayang dengan remaja ini sehingga saya rela bersusah payah membantunya?

 

Terbaca Di FB
Ya, pada malam 31/3/2020 saya terbaca di FB viral seorang remaja perempuan dari Kedah bernama Syahira dijatvhkan hukvman pnjara 5 bulan kerana menghin4 Polis di FB miliknya.

Saya pada mulanya tak ambil kisah. Saya pun g3ram jugak, dan harap ia jadi pengajaran….

Saya terbaca baca komen komen yang sangat j3lek dari natizen kepadanya, hanya segelintir yang menasihati manakala selebihnya hanya menc4ci tanpa ada seorang pun mahu menyelidiki latar belakang hidup remaja ini.

Tetiba terkenang zaman kanak kanak dan remaja saya. Hanya kerana kita misk1n dan terkhilaf buat kesi1lapan,kita dic4ci juga dibuIi hingga dibVang sekolah. Tiada siapa membela,hanya mengec4m saja…

Saya pun ambil keputusan malam tu juga untuk semak latar belakang beliau sebelum buat keputusan untuk bantu…

Bekas guru Nursahira menangis dedahkan tentang Nursahira..

Setelah dapat semua maklumat termasuk dari bekas guru remaja ni, saya buat andaian awal, remaja ni hidup tanpa didikan nilai murni dalam keluarga yang sepatutnya diperlukan untuk dia bergelar insan bijaksana.

Bekas gurunya menangis memberitahu saya tentang Nursahira sewaktu bersekolah menengah beberapa tahun lepas.
Katanya remaja perempuan ini selalu dibvIi dalam kelasnya.

Mungkin dia terlalu “stress dan membesar dalam t3kanan d3ndam pada sesiapa yang tak digemarinya”.

Lalu saya teringat sikap saya suatu ketika dahulu bila pernah dibvIi dan di3jek. Ya, kadangka perasaaan negat1if itu jika g4gal diurus, ia akan mempengaruhi hidup kita.

Mungkin remaja ini ‘tidak ada pembimbing” untuk beliau keluar dari perangkap perasaan itu.

Dalam soal didikan nilai nilai murni ini, saya fikir ibu dan ayahnya memang ada kesilapan. Itu kita akui, pun begitu kita masyarakat juga harus memikul tanggujawab mendidik anak anak bangsa kita tanpa perlu mengira dia anak siapa.

Tapi itulah kita, kebanyakkan kita hidup dalam ruang lingkup keluarga sendiri sahaja dan menyerahkan tugas berdakwah ini hanya kepada ustaz ustaz saja. Padahal ia tanggujawab semua mengikut kadar kemampuan masing masing.
Adalah menjadi tanggujawab kita untuk saling menasihati,menegur dan membimbing. Kita perlu sayang mereka semua seperti saudara mara kita.

Tapi lihatlah apa jadi??? Kebanyakkan kita lebih suka mencaaci dari menasihati,kononnya menegur tapi lebih kepada menghiina!

Saya pilu. Saya simpati walaupun tidak bersetuju dengan tindakan remaja ini. Malam itu lihat dalam gambar tangan remaja ini bergari, saya menangis. Saya tahu dia silap, tapi saya percaya dia telah belajar sesuatu dari situ.

Mahu bimbing Nursahira

Saya berazam mahu bimbing remaja ini untuk dapat masa depan lebih baik. Saya fikir, mendidik manusia adalah jauh lebih mulia berbanding mengec4m dan menghin4.

Apakah kita semua suci dari dosa???? TIDAK….Semua orang akan terkhilaf dan kita semua ada peluang lebih baik jika sudah insaf.

Saya mula war-warkan mahu bantu proses guaman dan ikat kamin serta denda remaja ini dengan membuat permohonan penangguhan hukvman sementara kes di sebut di Mahkamah Rayuan.

Malam itu ramai peguam terkemuka hubungi saya, tapi saya menilai keikhlasan yang utama. Saya hubungi peguam Dato Naran Singh dan beliau memang seorang peguam senior yang hebat serta sangat senang berurusan.

Saya lantik beliau. Beliau memang pantas, cekap dan bijak berhujah di dalam mahkamah. Saya turut serta bersama beliau hingga dalam mahkamah.

Dan seperti diketahui umum Mhkamah Tinggi Alor Star membenarkan permohonan menangguhkan hukvman pnjara tiga bulan dan dnda RM10,000 ke atas Nursahira selepas dia didapati bersalah menghiina polis pada 27 Mac lalu.

Kek marble ganti budi tanda terima kasih

Selasai saja Hakim baca keputusan, mak ayah syahira datang jumpa saya sambil dihulurkan satu bungkusan.
Sambil menangis ucap terima kasih,mereka berkali kali cakap hanya bungkusan itulah yang mampu diberi kepada saya.
Saya kata “Saya hanya mahukan doa agar saya selamat dunia akhirat”. Mereka terus menangis…

Saya bersiap mahu pulang selepas selesai semua dokumen ikat jamin. Saya keluar dan dapati ramai orang mahu menemui saya walaupu masing masing faham musim Cov1d ni kita tidak akan bersalam macam biasa. Rupa rupanya, kisah saya bantu remaja ini telah Viral.

Saya berikan penghargaan kepada semua yang berada di luar. Ramai yang bergambar bersama saya, sesungguhnya saya rasa sangat kerdil dengan diri yang penuh dosa ini…

Masuk dalam kereta mahu pulang, saya terasa lapar. Baru saya ingat, saya tak sempat makan hari tu sebab busy sangat uruskan mereka.

Saya buka bungkusan tadi, rupanya mereka berikan saya KEK yang dah siap potong. Saya dan adik saya Mustakim Ali serta Amirul Abdullah makan sebab terlalu lapar.

Dalam hati, saya bersyukur kerana dapat membantu mereka. KEK ini lebih bernilai bagi saya berbanding wang, kerana ia diberikan oleh seseorang bersama linangan airmata kegembiraan.

Terdahulu, Nursahira did3nda RM10,000 dan p3njara tiga bulan selepas mengaku bers4lah atas tudvhan membuat dan memulakan komunikasi jeli1k melalui aplikasi Facebook dengan niat mengani1aya orang lain di sebuah rumah di Persiaran Kiara Mas, Pendang, pada 10.12 malam, 27 Mac lalu.

Tertvduh bagaimanapun gag4l membayar d3nda berkenaan menyebabkan mahkamah menjatvhkan hvkuman p3njara tambahan dua bulan ke atasnya.

Timbalan Pendakwa Raya Noor Azrul Abd Rahman, sebelum itu membantah permohonan semakan itu kerana menyifatkan kes4lahan tertvduh adalah serius selain ia turut tular di media sosial.

Dalam kejadian 11.30 malam 27 Mac lalu, Nursahira dit4han polis selepas memuat naik status menghi1na polis di media sosial miliknya.

Wanita itu dikatakan memuat naik status itu kerana m4rah dengan tindakan polis mengarahkannya pulang ke rumah ketika anggota terbabit melakukan pemantauan Ops Covi1d-19 di tepi jalan Pendang-Kobah, Batu Menunggul, Pendang pada 9 malam.

 

Sumber : applehijau

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*