Home Petua Tips Kakak sanggup berk0rban, ketepikan kerja demi jaga adik sakit Tal4semia di hospital…...

Kakak sanggup berk0rban, ketepikan kerja demi jaga adik sakit Tal4semia di hospital… rupa-rupanya diri sendiri ada peny4kit sama!

74
0

KASIH yang tidak bertepi.

Itulah ayat yang sesuai bagi menggambarkan pengorbanan seorang kakak apabila sanggup mengenepikan kerjanya buat seketika demi menjaga adik di hospital.

Mengimbas kembali momen tersebut, Nur Syafikah Samsul Nizam berkata adiknya, Nur Syaliely Qaseh, 13, terpaksa dimasukkan ke hospital bagi mendapatkan raw4tan kerana mengh1dap Tal4semia

“Sebenarnya Qaseh merupakan seorang pengh1dap tal4semia dan sudah dikesan ketika dia berusia tiga tahun.

“Video itu dirakam ketika Qaseh dimasukkan ke hospital pada tahun lepas. Waktu itu dia berusia 12 tahun. Segala-galanya bermula apabila Qaseh menunjukkan perubahan seperti puc4t dan lemah.

jaga adik 2

“Ibu dan bapa kami pada mulanya bawa Qaseh ke klinik kesihatan. Namun doktor nasihatkan supaya segera rujuk ke hospital.

“Bila sampai hospital, doktor terpaksa masukkannya ke dalam w4d untuk raw4tan dan pemantauan. Memandangkan ketika itu ibu sedang mengandung adik bongsu kami, jadi saya yang sukarela mahu teman dan jaga Qaseh di hospital,” ujarnya kepada mStar.

Senang disapa sebagai Syafikah, wanita ini yang merupakan anak sulung daripada enam beradik berkata, adiknya itu terpaksa ditahan di w4d selama hampir seminggu di Hospital Sultan Ahmad Shah, Temerloh, Pahang.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)


Nur Syafikah Samsul Nizam menjaga Nur Syaliely Qaseh yang dimasukkan ke hospital tahun lalu.

“Sepanjang tempoh menjaga Qaseh di hospital, saya ketepikan dahulu bisnes baju bundle sebab nak beri tumpuan kepadanya. Waktu jaga dia di wad, saya mandikan, suapkan makan, bersihkan n4jis dan bawa dia jalan-jalan di sekikar w4d.

“Waktu menjaga Qaseh juga saya tengok proses raw4tan yang dilaluinya, seperti dimasukkan dar4h dan diambil dar4h. Kesian sebab dia kecil lagi.

“Waktu tu kebetulan wad pediatrik penuh, jadi Qaseh ditempatkan di w4d biasa yang ada pes4kit dewasa. Kiranya Qaseh antara pes4kit termuda dekat situ.

“Ada seorang aunty Cina sebelah katil pesan dekat dia ‘awak sayang kakak ya… kakak awak dah banyak jaga awak’. Dia hanya angguk kepala.

Waktu jaga dia di w4d, saya mandikan, suapkan makan, bersihkan najis dan bawa dia jalan-jalan di sekikar wad.

NUR SYAFIKAH SAMSUL NIZAM

“Adik saya yang nombor empat ni pemalu sikit… tak pandai nak luahkan rasa terima kasih atau sayang depan-depan walaupun saya kakaknya yang paling dia rapat,” kata wanita berusia 25 tahun ini lagi.

Bercerita lebih lanjut, Syafikah berkata selepas Qaseh dimasukkan ke hospital kerana Tal4semia, dia dan adiknya yang lain turut menjalani ujian bagi mengesahkan sama ada mereka turut mengh1dap peny4kit yang sama.

“Keputusannya, saya dan tiga adik yang lain juga disahkan sebagai pengh1dap Tal4semia HbE. Namun mengikut apa yang diterangkan oleh doktor, ia adalah Tal4semia yang minor,” ujarnya yang sudah mendirikan rumah tangga pada Februari tahun lalu.

jaga adik 1

Nur Syafikah merupakan anak sulung daripada enam adik beradik.

Sekadar memuat naik video untuk diabadikan sebagai kenangan, Syafikah sama sekali tidak menyangka perkongsiannya membuatkan netizen turut sama tersentuh.

“Terharu saya baca komen-komen mereka semua. Ramai cakap suka tengok hubungan adik beradik macam ini.

“Bagi saya, sebagai anak sulung, sudah menjadi tanggungjawab saya untuk menjaga adik-adik selagi mampu.

“Bila ada antara adik beradik sakit, ketika itulah kita dapat berbakti kepada mereka selagi terdaya. Itulah namanya kasih sayang,” katanya lagi.

Komen Netizen:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Cepat Berita

Sumber : http://www.sinarviral.com/

Previous article‘Majlis Perkahwinan Gilang-gemilang’ Anakanda Sultan Brunei, Puteri Fadzilah Sah Menjadi Isteri Awang Abdullah Nabil Mahmoud Al-Hashimi
Next article“Air mata mengalir setiap kali sentuh anak” Bayi Merag4m Terus Senyap Lepas Letak Sebelah Ibu Yg Masih K0ma

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here