Home Petua Tips Ada D4kwaan individu diku4rantin dihidang menu b4bi, Ini reaksi MKN Perak

Ada D4kwaan individu diku4rantin dihidang menu b4bi, Ini reaksi MKN Perak

136
0

Ipoh: Majlis Keselamatan Negara Negeri Perak sedang menyiasat dakwaan individu yang menjalani kuarantin di hotel di sini mendapat hidangan yang mempunyai b4bi.

Pengarahnya, Khairul Ridzuan Mat Said berkata, pihaknya sedia maklum dengan isu terbabit.

“Kita sedang menyiasat tentang kenyataan yang ditularkan oleh individu berkenaan dan pihak kami sudah sedia maklum berhubung perkara ini sejak dua hari lalu.

“Jadi, ketika ini kita sudah menyerahkan kepada pihak polis untuk menjalankan siasatan lanjut berkenaan perkara ini,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Khairul Ridzuan berkata, secara umumnya segala urusan berkaitan makanan, penginapan, keperluan asas penghuni adalah di bawah tanggungjawab agensi di pusat kuarantin.

“Jawatankuasa yang bertanggungjawab daripada agensi ini mungkin akan menyemak semula adakah perkara ini benar atau tidak,” katanya.

Terdahulu, tular di media sosial individu yang menjalani tempoh kuarantin itu mendkwa mendapat hidangan yang mempunyai b4bi walaupun kakitangan hotel sudah pun sedia maklum sejak dari awal dirinya sebagai ‘vegan’ selain beliau tidak memakan hidangan b4bi atas sebab keagamaan.

Individu terbabit turut bertambah kesal dengan situasi kerana sudah membelanjakan lebih RM1,000 untuk menjalani tempoh kuarantin di hotel berkenaan.

Perkara itu dikongsi individu tersebut di laman sosial pada Sabtu selepas terkejut apabila hidangan makan malam yang disangka ayam rupa-rupanya daging b4bi.

“Kebanyakan makanan yang disediakan tidak berlabel dan ketika ditanya kakitangan memberi jaminan hidangan berkenaan ialah ayam ketika ditanya.

 

Jelasnya, segala urusan berkaitan makanan, penginapan dan keperluan asas penghuni di pusat kuarantin adalah tanggungjawab di bawah agensi terlibat.

“Jawatankuasa yang bertanggungjawab daripada agensi ini mungkin akan menyemak semula adakah perkara ini benar atau tidak,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner A Asmadi Abdul Aziz berkata, pihaknya tidak menerima sebarang laporan berhubung dakwaan itu.

Katanya, hasil siasatan mendapati berlaku salah faham apabila pengadu seorang vegetarian dibekalkan makanan tersebut.

“Atas sikap prihatin dibimbangi diterima oleh penghuni beragama Islam, pihak pengurusan telah melantik dua katerer berlainan untuk urusan menyiapkan makanan halal dan tidak halal.

“Meja pun diasingkan apabila makanan dihantar. Tidak timbul lagi isu penghuni Islam terima makanan tidak halal setakat ini. Kita menasihatkan agar semua pihak bertenang kerana isu timbul hasil salah faham,” katanya.

 

 

 

Previous articleKereta dilnggar, psangan suami isteri nekad tuntut ganti rugi dari rmh anak yatim. Entah apa berlaku esoknya dtg semula pulangkan wang
Next article“Sang Ibu Tdk Benci Anak Tp Tak Reda Cara Suami Pd Anak”. Ibu Hannah Delisha Wujudkan Ada Kisah Sembunyi Dgn Menantu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here